Hej,
Jag håller på att inreda övervåningen på vår Smålandsvilla Nybro. Den fördragna avloppsstammen hamnar naturligtvis inte där vår planerade toalett skall vara, så jag måste göra en förflyttning horisontellt i bjälklaget.

Det satt en T-korsning precis under golvet, som hade ett avluftningsrör kopplat till höger.
Denna har jag nu "vänt" på så att jag kan dra ett nytt avloppsrör från vänster
(SE BIFOGAD BILD)

Nu till min fråga:
Kan det tänkas att bajs å papper, inte åker ner i det vertikala röret (under T-koppling), utan glider över in i avluftningsröret och sätter igen denna?

Tacksam för svar!
 
  • avlopp.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Nu är jag ingen rörmockare men jag tycker inte det ser bra ut. Kan finnas en risk (även om den är liten) att det glider in i avluftningsröret. Var det meningen att toastolen skulle sitta rakt upp där röret kommer upp? Kommer du åt rören i nedervåningen?
 
Om det är möjligt så sätt ett Y rör + en 45 graders under detta golv så det kommer upp 2 rör.

Protte
 
Såsom det var "fördraget" så gick det vertikala röret rakt upp, och avluftningen ut åt höger (via T-kopplingen)

Jag kommer tyvärr inte åt rören på undervåningen, såvida jag inte öppnar upp en innervägg.
Kanske kan vara värt besväret trots allt, då kanske jag kan få plats med en Y-koppling.

Fler tips emottages tacksamt!
 
Sätt en renslucka på avluftningen så går det lätt att spola rent OM det skulle bli något som går rakt fram.

Finns det plats uppåt (i bilden) så kan ju luftningen gå uppåt och sedan åt höger.

Protte
 
Ovanför är ett blvande förråd. så jag kanske gör så att luftningen går uppåt och till höger. Detta inkräktar dock i rummet och jag måste bygga in det i en nisch i så fall.
Jag har även funderat på alterantivet renslucka i förrådet. Där stör den ju inte så mycket - Inte kul om man måste rensa 1 gång i veckan bara....
 
Den version som du har på bilden är förkastlig och innebär problem. Bäst blir det om du kan få lutfningen rätt upp.
 
Ett alternativ skulle kunna vara att vidga hålet på övervåningen. Göra det rektangulärt längs med väggen under, för att komma åt att arbeta i väggen. Jag tänkte då att man skulle kunna kapa röret så pass att man fick på ett grenrör 45 grader och en böj 45 i grenen. Du skulle då få två parallella rör upp. Det som går rakt upp drar du till toaletten och det andra till avluftningen. med några böjar. Hålet du tagit upp kan du täcka med en bit spånskiva där du tar upp två nya hål för rören.
 
Tack för alla svar!

Jag vände på T-kopplingen och lät avluftningsröret gå rakt upp och sedan åt höger med en 45 graders böj. Jag bygger en låda längs förrådets golv som avluftningen får gå genom.
Gör inte så mycket att det tar lite golvyta, det är ju ändå bara ett förråd!

//JOE
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.