Hej alla!
Jag håller på att inspektera golvbrunnen i mitt badrum och är osäker på om installationen är utförd på rätt sätt. Är det någon här som har erfarenhet av golvbrunnar och kan säga om något ser fel ut?


Jag är särskilt orolig över tätningen runt golvbrunnen. Kan det ha läckt in vatten bakom? Är detta något man behöver plocka isär?

Alla råd och tips tas tacksamt emot!

Märke - Purus
Badrum nybyggt 2022.

Tack på förhand!
 
  • Golvbrunn i badrum med mörka klinkerplattor. Golvbrunnens tätning syns tydligt och en lös klinkerplatta ligger bredvid golvbrunnen. Märke: Purus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild av en golvbrunn installerad i ett badrum, med fokus på tätningen runt den och eventuella tecken på vattenläckage.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Golvbrunn i ett badrum med synliga tätningar runtom, mindre tecken på smuts och eventuellt läckage längs kanten.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Golvbrunn i ett badrum med Purus-märke. Bilde visar kakelplattor och tätningen runt golvbrunnen, där det finns tecken på slitage och eventuell mögelbildning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild av en golvbrunn med märket Purus i ett badrum, visande tätningen runt brunnslocket och en skarv i närheten av golvets kakelstäckning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag kan tyvärr inget om detta men det SER ut att inte vara helt rätt. Spontant så borde det vara rätt runtom, men den kanske är byggd på något annat sätt så bli inte orolig över detta inlägget.

Följer med spänning.
 
Svårt att säga från bilderna. Lyft upp vattenlåset och kolla om du kan se tätskiktet.
Hålet du ser är endast luftrum under plattan där fixet ska vara. Kanske lite snålt med fix, men inget som påverkar tätheten egentligen.
 
  • Gilla
Dr Benz
  • Laddar…
O osgus skrev:
Svårt att säga från bilderna. Lyft upp vattenlåset och kolla om du kan se tätskiktet.
Hålet du ser är endast luftrum under plattan där fixet ska vara. Kanske lite snålt med fix, men inget som påverkar tätheten egentligen.
Okej,
Behöver jag skruva upp denna då?
 
  • Närbild av en rektangulär öppning på en metallyta med skruvar och rostfläckar runt kanterna.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
borde det inte se ut som följande?!


Svårt att se att du har ett tätskikt alls som ansluter till din golvbrunn
 
Om där nu ens är ett tätskikt så ser det ut som de tätskiktat som man gör med typ en Unidrain och det är ju klart felaktigt i detta fallet.

Filmen visar ju tydligt hur man ska göra med denna varianten.
 
Det ser korrekt ut, -På din sista bild ser man en blå duk sticka fram under den skruvade delen, precis som de visar på filmen ovan.
Den rosfria ramen som ligger överst ingår inte i tätskiktet utan är ett stöd för kakel och galler.
Men för att vara helt säker så kolla montageanvisningarna för just din model.
 
  • Gilla
Paul-Staffanstorp och 1 till
  • Laddar…
Tycker det ser allt annat än korrekt ut då det rostfria ska täckas med folietätskikt. 😱

Antar att du inte läst genom några andra inlägg innan du svarade. 🙃
 
Njaa. Om man tittar på filmen och Purus monteringsanvisning. Så det det ut som man dels har en längre plåtbit som just är "klinkersram", det är den man framföraltl ser på bilderna. Skall inte vara tätskikt över den. Sedan under den finns en mindre plåtbit som de kallar för "klämring", den skruvas ovanifrån, över tätskiktet. Vi ser skruvarna. Även den skall alltså inte täckas av tätskikt.

Så så långt man kan se på bilderna tycker jag det ser korrekt ut.

Möjloigen, om man tittar på sista bilden i inlägg #1. Där ser det ut att vara en springa in under klinkerplattorna där de ansluter mot ramen. Det skulle kunna vara fel, osäker på hur det skall se ut där.
 
Aaaahhhh.... jag ser inte det på filmen men nu när man tittar lite närmre så r det precis som du säger och jag undrade också tidigare över det blå man skymtar under klämringen.

Men det stämmer säkert som du skriver att det ovanpå allt ligger en klinkerram för att komma upp i nivå med klinkergolvet så klart för tätskiktet får ju inte heller ligga synligt.


Får skylla på att jag inte jobbar med Purus.... sorry. :)
Missade dessutom första bilden där man tydligt ser att det ser helt korrekt ut med iläggsbiten som ska ligga ner i ramen. (skäms på mig) 😳😂
 
  • Gilla
Klass0n och 2 till
  • Laddar…
M myrstack skrev:
Så uppenbarligen ser man det som benämns som ”ram” men instruktionerna säger inte annat än att den ska monteras med lim alt fix i brunnen. Mellanrum avhandlas inte vad jag kan se. Märkligt med en konstruktion här är man inte kan inspektera existensen och korrekt anslutning av tätskikt då i andra fall det finns rätt explicita krav på att manschett inte får täckas

[länk]
Man har i branschreglerna gått ifrån detta med att kunna inspektera tätskikt sedan de väggnära brunnarna kom.
Likadant med t.ex Unidrain och faktiskt även med en del vanliga brunnar där ramen döljer tätskiktet, t.ex Purus insert tile som ligger ner i brunnssätet så den döljer tätskiktet.

Detta ska alltså inte ge en anmärkning vid en besiktning utan endast kommenteras med att man inte kan besiktiga tätskiktet.
 
A Algelid skrev:
Okej,
Behöver jag skruva upp denna då?
Det blåa du ser är tätskiktet som sticker fram under klämringen. Ovanpå det är en klinkerram i aluminium. Även om det är svårt att säga att det är 100% korrekt byggt så pekar allting på att det är rätt utfört.
Hålrummet du ser under klinkern intill påverkar inte tätheten, då tätskiktet ligger längre ned. Inget jag hade oroat mig över. Du ska inte skruva isär klämringen. Det är risk att du skadar tätskiktet då.
 
  • Gilla
Algelid och 2 till
  • Laddar…
Paul-Staffanstorp Paul-Staffanstorp skrev:
Man har i branschreglerna gått ifrån detta med att kunna inspektera tätskikt sedan de väggnära brunnarna kom.
Likadant med t.ex Unidrain och faktiskt även med en del vanliga brunnar där ramen döljer tätskiktet, t.ex Purus insert tile som ligger ner i brunnssätet så den döljer tätskiktet.

Detta ska alltså inte ge en anmärkning vid en besiktning utan endast kommenteras med att man inte kan besiktiga tätskiktet.
Intressant, har nog missat denna utveckling. Är detta en generell förändring som gäller även retroaktivt eller har vi risk med framtida hårklyveri här med "normala" installationer där man utifrån byggår kommer klanka ner på alt bara notera avsaknad av inspekterbarhet pga täckt manchett/tätskikt?

Som normal hemnetknarkare där man ser ett visst underhållningsvärde i att läsa besiktningsprotokoll har jag inte uppfattat någon tonlägesförändring direkt. Känns som besiktningsprotokollen, i alla fall de jag slumpmässigt hamnat på, rätt konsekvent fortsätter att anmärka på täckande fix/fog oavsett bygg/renoveringsår.
 
Enligt BKR ska det inte ge en anmärkning utan endast en kommentar om att det ej är inspekterbart p.g.a ditt å datt. 😉
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.