Hej,
Tog över min bostadsrätt nyligen och tänkte rengöra fläktgallret, tog bort det och jag tror att min fläkt saknar kolfilter. Bifogar bild. Min köksfläkt är ej kopplad till nån ventilation utan den sitter under en frånluftdon. Fläkten blåser ut luften. Bifogar bild, hur ser jag om köksfläkten är ett kolfilterfläkt och om det saknar en kolfilter?
 
  • Inuti en köksfläkt utan synligt kolfilter, synliga etiketter och fläkthjul, under en rengöring.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Interiör av köksfläkt utan kolfilter som visar fläktblad och motor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Kolla med förra ägaren annars: Kolla fabrikat och modellnummer. Kolla sedan med WWW
 
K Keld skrev:
Kolla med förra ägaren annars: Kolla fabrikat och modellnummer. Kolla sedan med WWW
Vad är WWW?
 
World Wide web
 
Det verkar vara en kolfilterfläkt som saknar filter. Förmodligen har förra ägaren skitit i det totalt. Antar att det är ett måste att ha en filter på en kolfläkt? Vad annars kan motivera att de struntat. Är det farligt att man inte använt filter ?
 
Redigerat:
Skaffa ett nytt kolfilter annars gör fläkten ingen nytta förutom att suga bort oset från ansiktet när man står vid spisen. Fråga föregående ägaren vad den har gjort med ditt filter.
 
BirgitS
Nej, inte farligt men då finns det inget som tar bort lukten i matoset.
 
Ja det är lite märkligt att det inte finns nåt filter. Ovanför fläkten i ett skåp sitter en frånluftsdon så all luft som blåses ut av fläkten går in där så att säga. Kan det vara så att de tänkt att kolfilter då inte behövs?
 
Det var ju en smart lösning att kringå förbudet att koppla in en fläkt i befintligt system genom att låta bli att använda slang mellan fläkten och ventilationssystemet.:p
 
Nej dem är inte sammankopplade. Fläkten sitter ungefär en meter under ett galler och där bak finns donen.
 
Blir att köpa ett nytt kolfilter o sätta på trots allt. Däremot är det vääääldigt skitit där filtret skall sitta mycket olja och fett. Är det bara o torka me lite diskmedel runt omkring?
 
Japp, bara att avfetta med diskmedel.
Även icke-kolfilterfläktar har ju filter som man diskar rent periodvis för att fånga upp fett så det inte skitar ner hela imkanalen.
 
D Dilato skrev:
Japp, bara att avfetta med diskmedel.
Även icke-kolfilterfläktar har ju filter som man diskar rent periodvis för att fånga upp fett så det inte skitar ner hela imkanalen.
har köpt kolfilter nu men hittar inte vart jag ska fästa den. Filtret heter nyttig fil 900
 
  • Insida av köksfläkt med svart fläkthjul och oläst fil 900 fästen synliga.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Interiör av köksfläkt utan kolfilter med synlig fläkt och elektronik.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
BirgitS
Är filtret avsett för din fläktmodell?
 
Yes det ska vara rätt, läste på filtrets specifikationer att det passar fläkten
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.