Hej,
Som rätt så nyblivna husägare så har vi råkat ut för en vattenskada i köket. Och nu vill vi givetvis passa på att bygga om och öppna upp huset lite när köket blir nytt.
Så vi har kollat på att ta ned delar av en vägg som eventuellt kan vara en hjärtvägg.
Några saker talar för att det kan vara en hjärtvägg men när man tittar närmare på det tror jag att detta bara är en "vanlig" innervägg.
Så jag vill kolla med andra som kanske har lite mer erfarenhet än en själv kring detta.
Huset är byggt -79/80 och är en enplansvilla gjort av LB-Hus.

På ritningen nedan så har jag markerat den del av väggen som skall tas ned.
I dagsläget är det en öppning mellan kök till hall/entré från golv till tak och från hall/entré vidare in i allrum.
Öppningen in till allrummet är 1800mm bred, men jag vill alltså ta bort ytterligare ca 2500mm (det rödmarkerade).

Denna vägg går som synes i stort sett genom hela huset i nockens riktning.

Ritning av en lägenhet med fyra sovrum, kök, vardagsrum, allrum och badrum, med måttangivelser.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det är väl egentligen detta som talar för att det kan vara en hjärtvägg.

Det som talar emot att det kanske inte är en hjärtvägg och eller att väggen inte behövs för att bära upp takkonstruktionen är följande:

- Vi har takstolar som är av fackverkstyp (W) med cc-mått 1200mm med har en lutning på 27°.
- Dimensionerna på takstolarna är 145mm på överramen och 145mm på underramen.
- Detta överrensstämmer med med TräGuidens storleksrekommendation för hus upp till 8 meter och befinner sig i snölastzon 2.5 som vårt hus (från Boverkets karta).
- När man tittar på innertaket så ser man att gipsskivorna i taket är satta innan innerväggarna är monterade då skarvarna går igenom väggarna.
- Väggen är endast 70mm tjock med gipsskivor. (gjort på 45x45mm reglar).
- När jag tagit ned en gipsskiva så ser jag att reglarna inne i väggen inte riktigt "bottnar" i varandra (se bilder).

Delvis renoverat utrymme, naken gipsskivor, avlägsnade plattor, exponerade rörledningar, ofärdig konstruktion.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Träramkonstruktion i närbild, ofärdigt bygge eller renovering, synliga spikar och obehandlat trä, inomhusmiljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Träregel i ofärdig väggkonstruktion, synliga spikar, vit isolering, närbild, inomhusbyggnadsprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Så vad tror ni där ute? Kan jag lugnt ta ned väggen eller inte?

Ha det gott!
 
Redigerat:
BirgitS
A.Stahlgren A.Stahlgren skrev:
- Vi har takstolar som är av fackverkstyp (W) med cc-mått 1200mm med har en lutning på 27°.
- Dimensionerna på takstolarna är 145mm på överramen och 145mm på underramen.
- Detta överrensstämmer med med TräGuidens storleksrekommendation för hus upp till 8 meter och befinner sig i snölastzon 2.5 som vårt hus (från Boverkets karta).
Då bör det vara så att inga innerväggar är bärande, förutom kanske väggen mellan allrum och vardagsrum.
 
  • Gilla
A.Stahlgren
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Då bör det vara så att inga innerväggar är bärande, förutom kanske väggen mellan allrum och vardagsrum.
Tack för svar!
Ja men exakt, den väggen ska vara bärande, den är också ca 100mm tjock och där på vilar takstolarna i ytterkant.
 
Jag har börjat ta ner allt gips då vi ändå ska dra ny el i väggarna samt byta ut hela ytskiktet, så nu ser man lite mer hur det ser ut just den biten som vi vill ta bort.
Även regeln längst ut ”bottnar” inte riktigt och är inte heller större än övriga reglar.
Trälist på vägg vid tak, ofärdig vägg, synlig isolering, spackel, konstruktionsdetaljer, inomhusbyggnad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Renovering pågår, väggstomme synlig, isoleringsmaterial på golvet, verktyg, byggskräp, oavslutat byggprojekt inomhus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.