Hej,

Har precis fått mina lufvärmepumpar installerade och jag är lite tveksam till att installationen är gjort enligt regelverk.

Jag har en lockläkt fasad (tror att det heter så) och installatören har kapat lockläkten för att skruva fast skenen som slangarna/rören ska gå genom.

I mina ögon ser det konstigt ut då jag misstänker att det kommer att tränga igenom fukt eftersom att det inte finns något som täcker springan bakom lockläkten.

Bifogar bilder på hur skenan sitter och hur det ser ut bakom.

Någon sakkunnig som kan förklara om detta är godkänt?
 
  • Närbild på en gul lockläkt fasad där lockläkten har kapats för att installera en skena för slangar/rör. Två händer håller i skenan och visar springan bakom lockläkten.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Installationen av en luftvärmepump där skenan är fäst genom att lockläkten på fasaden kapats, vilket skapar en öppning bakom fasaden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
På bild 1, har du där lossgjort kanalen från väggen?
På bild 2 ser det Ok ut tycker jag, kanalen tycks täcka springorna i väggen, svårt att göra någon annan vettig installation imho.
Måla den trärena ytan om du är orolig för skador.
 
  • Gilla
Stunna
  • Laddar…
E etompau skrev:
På bild 1, har du där lossgjort kanalen från väggen?
På bild 2 ser det Ok ut tycker jag, kanalen tycks täcka springorna i väggen, svårt att göra någon annan vettig installation imho.
Måla den trärena ytan om du är orolig för skador.
Ja , jag har skruvat loss kanalen från väggen för att visa hur det ser ut bakom.
 
Några droppar innanför panelen är inga problem om det är rätt gjort bakom.
 
  • Gilla
Stunna och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.