Hej!

Jag funderar på att byta glas i våra fönster (några av fönstrena syns på den något skruttiga bilden nedan). Alltså enbart glas, inte bågar och karmar. Tror ni att det är en vettig idé? Kommer detta att sänka U-värdet?

Ja, jag vet att man tar bort lite av huset själ genom att byta själva glasen, men många av dem är trasiga så något måste ändå göras. Jag vill helst inte byta ut hela fönstret, tror att det kommer att se knasigt ut med helt nya fönster.

Så, åter till funderingen, är det en vettig idé att byta bara glasen (samt dreva och täta resten så klart) för att få ett bättre U-värde?

Eller....är jag helt galen? :surprised:

Ps. Huset är från 1700-talet, vet dock inte åldern på nuvarande fönster.
 
Hoppsan, glömde lägga till bilden, här är den!
 
  • fönster.jpg
Om du har lösa innanfönster så kan det vara en god idé att byta glasen i dessa mot energisnåla glas. Det finns ju någon variant med metallbeläggning (jo, de är genomskinliga..).
 
Vet inte om det finns antikglas i LE-utförande, annars tycker jag inte att du skall sätta själlösa helt plana glas i ett 1700-tals hus. Innanfönster som Ring föreslår kan vara en kompromiss.
 
Glömde ju säga att det är kopplade fönster, tyvärr saknas det innanfönster. Alltså en tredje båge som man kan sätta dit.

Men det kanske är en idé, att tillverka en tredje båge och sätta dit från insidan??? Vad tror ni om det?

Det är ju egentligen bara den kalla årstiden som detta behövs.

mycke_nu: I princip håller jag med dig, att man inte ska ta bort själen som finns i de gamla glasen, men ibland känns det som att man måste kompromissa lite för att inte frysa ihjäl! Vet att det finns miljoner med sätt att täta själva huset, men oftast gör de ju att man i princip plastar in kåken vilket jag inte gillar.

Så vad tror ni om ett extra innanfönster då?
 
Är det ens värt besväret? Tvåglasfönster är inte helt kassa, se till att täta med lister (silikon) mellan innanfönster och karm. Mellan ytterfönster och karm skall det vara lite luft.
 
Det finns ett system som heter Grundel (kanske finns andra märken också) då man sätter en ruta isolerglas inanför ett 2-glasfönster. Systemet är inte helt osynligt, det blir en list i fönsterbågen som döljer bågens profil, men ganska diskret i alla fall. Mina föräldrar har gjort så på sina 50-talsfönster och upplever att det kommer mindre kyla från fönstrena och att även buller dämpas. Däremot räknar dom inte med att ha sparat in investeringen genom minskade uppvärmningskostnader i sin livstid.
 
frufridell skrev:
Glömde ju säga att det är kopplade fönster, tyvärr saknas det innanfönster. Alltså en tredje båge som man kan sätta dit.

Men det kanske är en idé, att tillverka en tredje båge och sätta dit från insidan??? Vad tror ni om det?

I princip håller jag med dig, att man inte ska ta bort själen som finns i de gamla glasen, men ibland känns det som att man måste kompromissa lite för att inte frysa ihjäl!
Så vad tror ni om ett extra innanfönster då?
Extra innanfönster är bra. Kan du få det "tätt" så blir det en bra luftspalt som också i sig isolerar.

Annat som kan vara bra är TJOCKA gardiner, som man gärna drar för på kvällen. Isolerar mer än man tror, och så får man göra den klassiska "dra upp gardinen" på morgonen för att släppa in ljuset.

Även ytterdörrar, balkondörrar etc kan få en rejäl extra isolering med ett tjockare draperi som man drar för på kvällen.
 
Ja, inskaffa vintergardiner/ draperier i stället för vinterfönster? I Julrött tung sammet med vit fodertyg? Bara en idee :).
Det blir inte billigt men snyggt och snabbare, billigare att anskaffa än nya glasrutor.
Tung tygg stoppar kallras och höjer U-värdet utan tveckan men men tänk på att inte svepa/avskärma radiatorer från rummet med tyget.
gaia
 
Om du trots allt vill/måste byta glas, behåll då det gamla i ytterbågen, och sätt isolerglas i innerbågen. Du slipper då det "själlösa" intrycket utifrån. Inifrån är skillnaden betydligt mindre påtaglig.

http://www.windowcraft.se/sv/varmevarde.php
 
Tack för alla idéer, åsikter och mandus, tack för länken!

Nu återstår bara att ta ett beslut.... *suck*
Jag gillar idén med tjocka, tjocka fina gardiner, tyvärr har vi fortfarande elradiatorer kvar, som på sikt ska bort, men risken för brand är nog överhängande.... Kanska kan man ha korta, tjocka gardiner?
 
frufridell skrev:
Kanska kan man ha korta, tjocka gardiner?
Ja, varför inte? Det är bara att testa i en av rummen hur det kommer att se ut. Begränsa inte din fantasi :).
Har själv långa som samlas med tofsig gardinsnöre på ca fönsterbänkens höjd men man kan ha detta snöre högre upp på ca 2/3 del av fönsterhöjd uppifrån. Enkelt att ta bort snöre och dra för hela fönster. Finns också snygga beslagkrokar som gör samma jobb. Blommor trivs inte så bra i den något kyligare klimat som man skappar på fönsterbänken men diverse julpynt gör det :).
Själva gardin ska vara ca 10-20 cm längre ner än fönsterbänken. Häng ett lakan och prova ut måten . Kan du sy själv eller kan få hjälp med det så är det en stor kostnadsbesparing.
När du syr ihop gardintyg och foder klipp bort den fabriksremsa som avslutar tygen på sidorna - fallet blir då mycket snyggare :).
Vill du ha en gardinkappa så häng den högre upp ovan fönster så den inte stoppar ljuset . Så trollar man fram en effekt att fönstern är högre än det egentligen är. Man kan faktiskt ändra hela rummets karaktär med gardiner :). Det kan man inte med en ny glasruta...
gaia
 
En annan idé utifrån energibesparing (och dessvärre verkligen inte estetik:)) är att helt enkelt passa till frigolitskivor som passar i nischen, man kan klä dem med tyg för att stå ut (och slippa smul). Man trycker helt enkelt in dem i fönstersmygen då rummet inte används eller nattetid. Inte helt vackert och lite bökigare, men tänkte iaf ta upp det som ett alternativ... kanske någon bygger vidare på idén och skapar en rullgardin av värmefolie-duk.... hmmm... tja, undra om det går... :)?

/Ilam
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.