hej! Hittade ingen del med tomter i forumet så jag tänkte jag skriver här:

Jag o min fru har hittat en tomt vi kan tänka oss att bygga på men tänkte kolla med er om priset etc.

Storlek är ungefär 1200 kvm. Priset är 206 000 och det är fd åkermark, alltså inte något att spränga etc. Har varit där och det är utstakat grusvägar, lycktstolpar, brunnar, avlopp, vatten och el är framdraget till varje tomt. Något utanför stan i skogen men ändå nära.

LÄNK till info på kommunens hemsida för den som är intresserad. Kan nämna att mitt nya jobb byggs i skogen en km bort, blir nära o gå till jobbet. Kommer spara bensinpengar :)

Kanske en svår fråga men är detta dyrt? Tomten ligger i Vänersborg och säljs av kommunen och jag tror det är mark preparerad för 15 hus. Om jag köper marken, vilka kostnader tillkommer för att få vatten, avlopp o el inkopplat?

Tackar på förhand!

Dave
 
Tycker personligen inte att 206 000 för en tomt i den storleksklassen är överpris.
Beträffande anslutningsavgifterna tycker jag du skall ta kontakt med kommunen och nätägaren i området. Du får då exakt på kronan veta vad det kostar. Har du möjlighet att välja tomt, välj en som ligger högre än vägen. Jag är allergisk mot tomter under gatunivå. De har ofta problem med ytvatten från väg och grannar och även problem att bli av med det sedan.
 
Storleken har väl ytterst lite med priset att göra? Läget däremot - allt.
 
Hm intressanta svar. Läget är i skogen utanför stan. 1 km till en kanal. thats it. Tyckte initialt att det var dyrt. För sen tillkommer påkopplingsavgifter etc. Har sett tomtpriser på 500k här på forumet och började undra. Det är ett annat område under styckning fast där har boende i närområdet överklagat. Det området är mer hett, detta som jag har länkat till är ett där de har svårt att få dem sålda. Iofs, vem vill bo med rättspsyk 1km bort? he he

Dave
 
Ni ska tänka på om ni själva kommer att trivas i området men även att det går att sälja i framtiden.
En liten avstickare, mina föräldrar flyttade några km utanför en liten stad när jag och brorsan var små (1 och 3 år). De sålde efter 1 år då morsan inte stod ut (hon hade ingen egen bil eller grannar i samma ålder med barn).
Tänk själviskt, är detta rätt för oss och händer något oföutsett, kan vi sälja utan en större förlust?
 
Här köper vi tomter för 1,5milj (med varken V/A, el eller tele inkluderat) utan att blinka. Så det är nog bara du som kan avgöra vad du tycker är dyrt eller ej.....
 
Har ingen som helst koll på tomtpriserna i Älvsborgs län, men kolla på hemnet vad tomterna kostar, samt huspriser. Får man igen pengarna om man bygger nytt i dagsläget? Bor själv i identiskt område som Patrik 569... Läget, läget, ständigt detta läge... Men om det är ett varaktigt jobb du har som du trivs med, som inte råkar försvinna på grund av nuvarande lågkonjunktur :( så är det naturligtvis ett stort plus i just din situation. Vidare kan du kolla med kommunen huruvida det planeras fler nybyggen i området, om så är fallet ökar det värdet.

Själv bor jag mitt på en åker, tillsammans med ytterligare 5 villor. När det planerades avstyckningar för ytterligare 12 tomter runtom oss ställde jag mig först negativ. Efter viss eftertanke svängde jag dock, just på grund av eventuellt ökat marknadsvärde. Med miljonlån tänker man ibland plötsligt om, rationellt eller inte kan diskuteras ;-( Från början föll vi bland annat för det relativt avskilda läget..
 
Intressant med tankarna om grannar och framtida försäljning. Tja 10 min till centrum med bil. Busslinje 400 meter från huset. Sen detta med jobb, jag är sjuksköterska i en branch där många fyrtiotalister går i pension när som helst. Så jobb har jag. :D

Nej mycket att tänka på men det verkar inte som det är en dyr mark då. Men det måste bli billigare med inkoppling av vatten etc då det är framdraget till marken?
 
Men det måste bli billigare med inkoppling av vatten etc då det är framdraget till marken?
Det kan du kolla med kommunen vad det går på, det finns taxor för det (storlek på huset, förbrukning mm). men det brukar inte vara såååå mkt penag det handlar om, i min kommun ligger det på 123700:- (2008)
 
Börja med att göra en totalkalkyl för tomt, markarbeten, hus och alla kringkostnader, och kontakta sedan en mäklare som kan avgöra vad huset skulle vara värt i färdigbyggt skick. Om värdet är väsentligt lägre, så är tomten för dyr (och då kanske ni skall avstå från att bygga över huvud taget i det läget), annars är det bara att slå till...
 
det var ett väldigt bra svar. Tack! för att det skulle ju påvisa vad jag kan hamna i för värdeläge då jag inrett övervåningen (planen är att köpa stomrest och sen spackla etc själv och ha vinden förberedd för byggnation då vi ska ha fler barn. Så man kan låna lite mer pengar för detta.
 
När man värderar privatägda egnahemstomter brukar man jämföra med priset på kommunala tomter. Det räknas som marknadsledande, eftersom kommunen har planmonopol. Utgått från denna regel borde priset vara alldeles korrekt, eftersom omvärlden tenderar att anpassa sig till det prisläge kommunen behagar välja. Nu är givetvis denna enkla sanning hela sanningen. Kommunerna betraktar billig tomtmark som god reklam. Därför bygger de gärna in lite rabatt i priset. Om så är fallet brukar tomtkön vara enorm, och tomtförsäljningen kombineras med med krav på byggstart inom begränsad tid (för att undvika tomma tomter som köpes enbart på spekulation).

Precis som MagDah skriver består en grundligare värdering från marknaden för traktens begagnade bostäder. Vilket hypotetiska pris får ditt nya hus på tomten om du skulle sälja det samma dag som du sätter nyckeln i dörren? Om priset överskrider produktionspriset (exklusive tomt) skulle vi kunna säga att mellanskillnaden sammanfaller med tomtens "värde".

I ditt fall ska du alltså kolla villamarknaden i Vänersborg och Trollhättan. Alldeles i närheten av "din" tomt ligger området Onsjö, med relativt nya småhus. Där kan du idag köpa ett 20 år gammalt grupphus på 130 kvm boyta för knappt 1,1 Mkr. I detta pris har man förvisso bakat in avdrag för husets ålder. Men min uppfattning är att tomtpriset inte alls är särskilt rabatterat. Den uppfattningen stöds av en titt på traktens privatägda byggtomter. Kolla själv på "hemnet.se", så får du se.

Innan du bestämmer dig bör du kolla tomtutbudet också i Trollhättans kommun. Bara ett par kilometer söder om "din" tomt, alldeles intill kommungränsen exploaterar Trollhättans stad ett nytt område under namnet "Hults höjd". Där finns ett femtontal tomter lediga. En tomt på 1144 kvm kostar 267 Kkr (exkl vatten, avlopp och el för C:a 175 Kkr). Här är stadsdelen Skogshöjden marknadsledare. Där överväger styckbyggda villor, och idag utbjudes där en 18 år gammal villa på 125 kvm boyta för 1.950 Kkr.
 
Tycker tyvärr inte om Onsjö eller Trollhättan utan vill bo i Vänersborg, men bra ideer får jag säga! Sen köpa begagnat känns inte lockande. Vill bygga själv. Ska till banken på torsdag för samtal om byggkred. Sen ska det fastställa som det blir prefab eller lösvirke.

Tomt på 1200 kvm kommer kosta 148 000 för VA. Det är årets priser. Sen får vad som händer nästa år, bör väl sjunka. Sen El är budgeten 30 000 (ej byggel). Telia var rejält dyra så vi kommer nog strunta i dem helt och köra med mobiltelefoni och mobilt bredband.

Kommer bygga delentrep då jag vill göra det mesta utom våtutrymmen själv. Då det lutar åt björklidens (deras pris inkl en gjuten platta med golvvärme) så kostar deras Villa frisk i grund 1279 000 fast då ska jag dra av för kök, vitvaror och allt annat jag vill göra själv. Sen tillkommer extra isolering under platta och i innerväggarna och övervåningen. Sen har jag ett hus o flytta in i och en övervåning att göra klart då det finns tid och pengar. Så löst räknat i överkant med KA så borde jag stanna på 1.9 milj.
 
Kommunerna kommer sannolikt inte alls att sänka priset på sina tomter i brådbrasket. Istället kommer de att sänka farten i sin exploatering. Först när tomterna stått obebyggda ett antal år kommer fullmäktige att fundera på "byggstimulanser". Detta kanske inträffar 2010 eller 2011 om någonsin.
 
En del kommuner i periferin ger bort tomter (och lite pengar tom) om man flyttar dit.

Om det är dyrt eller billigt? Tja, jämfört med vadå?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.