Skall gjuta en platta för mitt om/tillbygge av huset. Håller på med markarbetet och stötte på dessa rör som antagligen är dränering. Ser ut att vara någon form av tegelrör ihopskarvade med någon form av plast. Detta dräneringsarbete borde vara gjort någon gång tidigt 80-tal.

Är det dräneringsrör, och hur funkar dom egentligen?

Jag skall som sagt gjuta en platta som går över dessa rör så jag kommer ta bort dom och lägga nya dräneringsrör utanför grunden som jag ansluter till befintligt. Borde väl vara OK?
 
  • P7200121.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • P7200122.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det är med säkerhet dräneringsrör. Teglet släpper igenom vattnet genom väggarna, och det leds sedan iväg.

Och ja, det kan ju inte vara några problem att göra som du tänkt.
 
Tack för snabbt svar! En annan fråga: Under där plattan skall vara ligger ledningar för dagvattnet. Skall man flytta ut det utanför eller funkar det att det ligger under? Ligger ca 30cm ner under det kommande makadam-lagret.
 
Jag kan inte se något skäl att det inte skulle funka att ha dem under plattan.
 
Se bara till att sätta spol/rensbrunnar på båda sidorna om plattan
 
Japp bara byt ut dom och lägg nya dränrör så bli det bra. och det funkar att ha dagvatten under platta om det är ordentlig packade massor.

Lycka till!!
 
jon_h skrev:
Det är med säkerhet dräneringsrör. Teglet släpper igenom vattnet genom väggarna, och det leds sedan iväg.

Och ja, det kan ju inte vara några problem att göra som du tänkt.
Nja, det är nog genom skarvarna vattnet kommer in i rören!
 
Är du säker på det, jag trodde man använde poröst tegel just för att det är lite genomsläppligt? Men du kan säkert ha rätt.
 
Har funderat lite till om anslutningen till den gamla dräneringen... Kanske kan man låta den gamla dräneringen ligga kvar, lägga ny utanför (utanför den nya grunden) som är "pluggad" i början, och ansluter mot den gamla dräneringen. Behöver man sätta en riktig röranslutning, eller räcker det att den går in i markbädden? Några ideer? Bifogar skiss på hur jag tänkt.
 
  • Dränering.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Kolla med elverket så det inte är en kraftkabel, förr så såg kabelskydden ut på liknade sätt
 
jon_h skrev:
Är du säker på det, jag trodde man använde poröst tegel just för att det är lite genomsläppligt? Men du kan säkert ha rätt.
Grävaren som gjorde min dränering hävdade att tegelrören 'suger' ut fukten från under huset. Därför var han helt emot både plaströr och att lägga markdukar eller andra skikt som skulle försvåra teglets 'sug'. Skröna eller inte?
 
Plaströren är ju perforerade, så de är ju genomsläppliga i högsta grad..
 
Har också hört från "di gamle" att tegel "suger" bättre, men kan inte verifiera varken det ena eller andra.
Hursomhelst, det uppenbara är att plast är billigare, både själva röret och jobbet med läggningen går fortare...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.