Ska nästa vecka påbörja markarbeten för garaget och planerar nu inför dränering samt dagvatten och även avlopp för garaget.

På bilden finns:
2st blå markeringar = spolrör och rensrör för dränering.
1st grön markering = "B5 dagvattenbrunn 315 med vattenlås och sandfång"

Till denna brunnen ska enligt företaget som gjort grunden till huset både dagvatten OCH dränering vara inkopplad. Har tittat ner i brunnen och jag ser ett 160mm rör som går ut till den kommunala dagvattenbrunnen, och ett inkommande 110mm rör som kommer från husets dagvatten, som verkar sitta i samma höjd som 160:in. Att det kommer från husets dagvattenledning är konstaterat då jag hällde 10liter i ett stuprör varpå det kom ur 110mm röret i brunnen. Vattenivån var ett par cm under 160mm röret.

Det jag undrade var: Var är det inkommande 110mm röret för dräneringen? Gubben på "företaget" menade på att "det ligger under vattenivån."

Jag trodde man hade separata brunnar för dagvatten och dräneringsvatten?
Och ja, jag FÅR koppla garagets golvbrunn på kommunens SPILLvatten. Utan oljeavskiljare. ;)
 
  • DSC009402 frigga2xll.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
På lördag börjar "utgrävningen". Jag kanske finner kanske mina svar då.
 
Man ska undvika att koppla dräneringen på dagvattnet för att man riskerar att fylla dräneringen bakvägen. Och om dräneringen ligger under nivån i dagvattenbrunnen så är risken stor att dräneringen blir/är vattenfylld.
 
Nedanstående är saxat ur byggsamrådets protokoll!

""Dränerings- och dagsvatten: Dräneringsledning ansluts till kommunens dagvattenledning. Takvatten ansluts till kommunens dagvattenledning. Återfyllning av servisschakt får ej ske förrän kommunen avsynat inkopplingen.""
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.