Hej,

har en stuga där det står 25A 380V på elcentralen, spisen har 3 säkringar, vilket borde ge förutsättningar för 3-fas-spis? Är jag rätt ute?

Den gamla spisen sitter med fast installation i väggen, efter att ha skruvat ur alla tre proppar och kontrollerat så att spisen inte får någon matning så har jag öppnat locket till "dosan" i väggen. Här ser jag 4 plintar(?) och en jordskruv vid sidan av. Men den snabba titt jag gjorde så såg jag två svarta, en blå och jord komma från väggen, vilket vad jag läst mig till inte bör vara 3-fas? Iom att blå lär vara nollan. Se bild nedan.

Mina frågor är väl egentligen:
  1. Har jag förutsättningar till att koppla in 3-fas? (Anlita en elektriker som får styra upp)
  2. I runda slängar, hur skulle en offert kunna se ut för ett sådant jobb? Skjut från höften.
  3. Är denna dosa i väggen OK? Känns som att de använt ett 3-fasuttag men satt jorden på en plint istället för i jordskruven? För att de inte dragit fram 3-fas...?

Dosan i väggen:
Öppen eldosa med fyra anslutna kablar, två svarta, en blå, en grön/gul samt en jordskruv, i vägg med tapet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder




Den "nya" spisen går att koppla ned från 3-fas till 2-fas. För att kontrollera den tidigare ägarens uppgifter om att den kördes på 3-fas nu så öppnade jag upp luckan för att se hur den var kopplad. Det såg ut att stämma, men det jag märkte var att kabeln som perilex-kontakten sitter på hade nollan, och en till mycket tunnare sladd än de övriga, avklippta. Så jag öppnade upp perilex-kontakten och nollan ramlade ur direkt, inget satt i den pinnen - den var även avklippt i denna ände.
Era tankar om detta? Normalt? Se bild nedan.
Elektrisk anslutning med tre kablar och jord i en dosa, tvivlar på 3-fas setup.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Tack för er hjälp och tid.
 
  • Gilla
RubenVidTuben
  • Laddar…
Till att börja med, du har inte "trefas" till anslutningsdosan i väggen och kan inte välja en ny spis/häll/ugn fritt.

Det kan vara så att det är tre faser framdragna, men då saknas i så fall nollan. Det kan också vara så att den blå faktiskt är och då finns bara två faser framdragna. Den blå färgen är ingen garanti för att det är en nolla, speciellt inte i en spisdosa. För att täcka alla kombinationer behövs fem ledare (3 faser, nolla och skyddsjord).

Om perilexstickproppen visar en tänkt spis som önskas användas på platsen så går det dock bra. Den spisen ser inte ut att behöva en nolla. Så det finns förutsättningar för att koppla in den (fast inkoppling i så fall i dosan). Man behöver dock som sagt kontrollera noga hur den ska kopplas in då det kan kräva omkoppling i centralen. Det är en blygsam operation för en elektriker.
 
  • Gilla
alekks
  • Laddar…
Stort tack för svaret! Det bringade lite klarhet. Då får det bli att kontakta elektriker.
Tack och bock!
 
"Den tunnare sladden" är ett plastsnöre för att fylla ut i mitten av ledarna så de lägger sig snyggt vid tillverkningen.

Protte
 
  • Gilla
alekks
  • Laddar…
Har du möjlighet så kan du ju skruva in en säkring i taget och mäta vart det blir spänning. Jag antar att det är lösa trådar i ett rör som kommer fram till dosan? I så fall går det inte att 'skylla på' att den blåa är en av faserna för att man använde en kabel med två svarta, blå och gulgrön (ganska ovanlig kabeltyp dessutom).
 
  • Gilla
alekks
  • Laddar…
Tack för era svar.
prototypen: Det kan nog stämma, det känner jag igen från andra kablar, tyckte det såg ut som att det var koppar i mitten, men kan ha varit smuts eller vad som helst egentligen. :)

useless: tänkte ta med min voltmeter hemifrån nästa gång jag åker upp till stugan, så tänkte mäta lite då. Jag gissar och hoppas på att det är lösa trådar i ett rör, men stugan är lite hipphappig så det kan se ut hur som helst där bakom, har inte lyckats titta bakom dosan. Tack för inputen!
 
Att den blå ledaren är avklippt tyder på att spisen är en 3 fas spis med 400 V (380 V) elementspänning. Den spistypen kräver ingen nolla.

Visade bilden den nya eller gamla spisen?

Är den nya spisen märkt 400 V 2/3 ~ eller 230/400 V 2n 3n?
 
Tobbe_3 skrev:
Att den blå ledaren är avklippt tyder på att spisen är en 3 fas spis med 400 V (380 V) elementspänning. Den spistypen kräver ingen nolla.

Visade bilden den nya eller gamla spisen?

Är den nya spisen märkt 400 V 2/3 ~ eller 230/400 V 2n 3n?
Bilden på perilex-kontakten tillhör den nya spisen som jag hoppas på att sätta in. Jag får återkomma med märkningen då jag blir osäker, kan inte minnas att jag såg 230 V någonstans dock. Men ska upp imorgon antagligen så jag återkommer.
 
Det finns en märkskylt på alla spisar som visar spänning och olika inkopplingsalternativ. Den kan du fota om du vill men jag tror inte det tillför så mycket. Det som verkar mer angeläget är att kontrollera hur spisdosan är kopllad. Men ska du ta ut en elektriker så tillför en egen kontroll där inte så mycket heller då allt talar för att det är enkelt att koppla in denna spis.
 
Tack för svaret! Jag har kontaktat elektriker. Vill ändå få en offert på att modernisera elen i huset, så de behöver komma ut och titta oavsett. :)
Så detta löser sig nog tillslut.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.