smh
Ska börja måla om min fasad, som jag alltid tänkt varit målad med slamfärg. Men nu blir jag plötsligt osäker!
Det är ohyvlad panel, målat för gissningsvis femtioelva år sedan av tidigare ägare (som jag inte kan fråga). På de flesta delarna av fasaden färgar den av sig direkt om man gnuggar lite med handen, den är nästan som krita (därav antagandet att det är slamfärg). Men på en vägg (norrsidan) färgar den knappt av sig alls, man får liksom gnugga rejält för att den ska färga av sig alls. Kan det ändå vara slamfärg, men som bara sitter bättre där?

Obs det är olika ljus på bilderna - i verkligheten är de lika matta och har samma kulör.

Färgar knappt av sig:
Ohyvlad träpanel med matt, röd slamfärg som färgar av vid beröring.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Färgar av sig mycket:
Närbild på rödmålad ohyvlad träpanel där färgen verkar kritartad och slitna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Hur blir det om du tar och borstar med en stålborste?
- Hur dammar färgen?
- Hur mycket av färgen sitter kvar?
- Blir det flagor?
 
  • Gilla
smh
  • Laddar…
smh
Inga flagor på någon av sidorna.

De sidor som dammar gör det rejält (så att man får rödfärgat ansikte liksom...). Jag har gått på en av de sidorna rejält med piassavakvast och där bytte väggen nästan färg och blev en ljusare röd. Men färgen sitter kvar, det blev inte trärena någonstans.

Den sida som inte dammar gör det knappt någon skillnad när jag borstar på. Det lossnar lite lite damm, men knappt. Blir liksom ingen skillnad alls när jag borstar.
 
Jag gissar på att det är täcklasyr som väggen är målad med.
 
  • Gilla
Conqvist och 1 till
  • Laddar…
smh
Den sida som inte dammar, eller allting?
 
S
Det är solen som till största del bryter ner slamfärgen och gör så att den kritar. Inga garantier ges men jag tror att du har slamfärg på alla väggar. Har liknande erfarenheter från egna byggnader. Under taksprång händer ingenting med slamfärgen jämfört med på solutsatta ställen.
 
  • Gilla
smh
  • Laddar…
wildeside
Är det slamfärg så kan jag rekommendera
https://www.faluvapen.se/
Har inget med företaget att göra, men målat mycket med deras färg i 8 år och är nöjd med resultatet och färgen kritar inte av sej som traditionell slamfärg.
 
  • Gilla
FredrikR och 1 till
  • Laddar…
smh
Tack för svar! Men hur sjutton vet man säkert? Jag har testat att sandpapper lite på ytan, som Internet säger att man ska. Då dammar den, men det ska ju täcklasyr göra om jag förstått saken rätt. Men finns det något sätt att helt utesluta att det är slamfärg/täcklasyr?
 
Vad är problemet? Jag skulle antagit att det är täcklasyr. Den kan man måla över med vad som helst.
 
  • Gilla
smh
  • Laddar…
S
GoC GoC skrev:
Vad är problemet? Jag skulle antagit att det är täcklasyr. Den kan man måla över med vad som helst.
Problemet är väl att man inte kan anta att det är täcklasyr. Är det slamfärg, vilket jag tycker mig se att det är, så går det inte att måla över med vad som helst.
 
  • Gilla
Nissens och 1 till
  • Laddar…
wildeside
Skrapa av lite färg eller allra helst ta loss en bit panel och åk till en färgaffär och fråga dom.
Det är nog enklaste sättet att få ett riktigt svar på vad det är målat med.
Byggahus forumet i all ära men att analysera vilken färg något ät målat med kan nog färgbutiken göra bättre om du besöker dom på plats.
 
  • Gilla
claym och 2 till
  • Laddar…
smh
GoC GoC skrev:
Jag skulle antagit att det är täcklasyr. Den kan man måla över med vad som helst.
S Söne skrev:
Problemet är väl att man inte kan anta att det är täcklasyr. Är det slamfärg, vilket jag tycker mig se att det är, så går det inte att måla över med vad som helst.
Men kan jag alltså måla slamfärg på täcklasyr? För i så fall är jag helt nöjd med att måla om med slamfärg, oavsett om det är slamfärg eller täcklasyr nu.
 
S
smh smh skrev:
Men kan jag alltså måla slamfärg på täcklasyr? För i så fall är jag helt nöjd med att måla om med slamfärg, oavsett om det är slamfärg eller täcklasyr nu.
Nej, det är tyvärr ingen bra idé. Slamfärgen riskerar att inte fästa ordentligt. Slamfärg i regel bara på tidigare slamfärgad eller obehandlad panel.

Edit: och på slamfärg kan man endast måla slamfärg eller rödtjära. Fysiskt sett kan man allt, men varaktigt och bra resultat blir det inte.
 
smh
Det ante mig. Synd! Då får jag försöka få med mig en bit till färgaffären då. Men hur sjutton gör man det? Samlar upp lite av "dammet" i en påse typ?
 
S
smh smh skrev:
Det ante mig. Synd! Då får jag försöka få med mig en bit till färgaffären då. Men hur sjutton gör man det? Samlar upp lite av "dammet" i en påse typ?
Ta loss en flisa trä under ett foder eller dylikt där det inte syns.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.