Om man googlar runt lite på nätet "växelriktare leveransförsening" så är det ovanligt lite att hitta trots att det känns som det är det vi alla väntar på...
Jag har tex beställt av en mindre och för mig lokal leverantör i maj-juni -22, fick då besked om installation ca början av oktober men det blev ju inte så såklart. ( Har inte betalat något i förskott)
Nu tickar tiden på och det blir enligt leverantören bara mer och mer förseningar, nu tidig vår-23( han hade fått preliminärt slutet av februari nu men väldigt osäkert) men det verkar bara flyttas framåt..
Jag fick till mig att det finns en "typ av central distributör" som "delar" ut till alla firmor som ska ha växelriktare och då kom ju såklart min tanke, jag har beställt från en som kanske installerar kanske 50 anläggningar/år och sedan finns de stora hajarna som kanske installerar 1000 anläggningar/år rikstäckande, hur tänker då distributören av växelriktare, vem ska få de alledes för få växelriktare som kanske kommer in till Sverige, har den stora firman beställt kanske 2000 växelriktare och min lilla lokala beställt 50, kommer han någonsin få några eller prioriteras dom "stora " först? Anledningen till att jag frågar är att jag hörde en på mitt jobb som beställde i augusti-22 och har nu fått sin anläggning installerad i slutet av november och det var en "stor rikstäckande" firma.
Har dom blivit tilldelade de få växelriktare som har hittat hit?
 
Jag köpte lite småsaker av en distributör i höstas. De sa att paneler inte var något problem men att montagematerial och växelriktare var det sämre med. Hur saker distribueras är ju svårt att reda ut, de försöker nog hitta växelriktare genom alla kanaler de har att tillgå.
 
I mitt fall var det växelriktare som strulade, hade prognos maj nästa år på en Ferroamp. Bytte till den billigare Huawei som även har längre garanti och fick installationen direkt här i höstas istället.
 
Ok det låter konstigt att man hör folk som får installerat med Huawei för det är just den som skulle ingå i min beställning men den finns inte att få tag på tydligen.
 
Walle85
Jag hade liknande problem, mindre lokal firma och svårt att få tag på växelriktare. Hade jag själv inte letat upp en webbshop som hade några få inkommande så hade jag fått vänta ett antal månader som minst. Gjorde en deal med installatören och bad honom beställa från den webbshop jag hittade med säkerheten mot dem att skulle det bli strul så tar jag kostnaden (de ville inte gärna köpa in från för dem okända butiker). Allt gick som planerat och min installation blev bara ca 1 månad försenad. Detta var i maj och en Huawei växelriktare.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.