Eftersom att min nuvarande lägenhet (hyresrätt) kommer totalrenoveras inom något år med "väsentlig hyreshöjning" som resultat så har jag börjat kika på hus för en rimlig peng istället.
Efter lite letande har en gård dykt upp på intresselistan. Se bild:
DSC_0769.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Denna gård ligger 3,7 mil utanför Umeå och säljaren vill ha 395 000:- för allt. I detta ingår två hus på total 190 kvadratmeter boyta, en ladugård av mindre modell samt en timrad lada med två våningar och åkermark på 5 ha. C:a 50 meter från det vita huset ligger en väldigt stor sjö.
Paradis kan kanske tänkas men det finns en hake: Inget av huset är renoverat på väldigt många år.
Mer fakta här om detaljer: http://www.maklarhuset.se/till-salu..._hornefors-angersjo_20-525302?referrer=hemnet

Jag ska prata med mäklaren för husen nu till veckan men jag skulle vilja höra lite uppskattningar av folk som kanske har erfarenhet av likvärdiga projekt vad det kan tänkas kosta att renovera upp ett av husen till att börja med till rimlig standard. Är det värt arbetet eller är det bättre att söka efter dyrare hus som redan är i fräschare skick?

Jag själv hör till skarorna som kan och vill göra mycket själv och tycker att det är kul att få pyssla på själv med boendet. Bekanta och släktingar jobbar och har jobbat inom VVS, el och snickeri så vid behov finns det hjälp. Själv är jag maskinförare men jobbar nu som servicetekniker och fastighetsskötare.
Tänkte så att ni har något att utgå ifrån.

Tacksam för alla svar. :)
 
Hej och välkommen!

Detta är i mina ögon ett utmärkt projekt att börja med. Du skriver inget om din familjesituation med att bo i ett bygge fungerar inte under någon längre tid. Men i och med att du har tillgång till två hus så kan du bo i det ena medan du renoverar det andra. Detta kräver iofs att något av husen har beboelig standard.

Vad har du för budget på renoveringen? Vad har du för tidsplan till färdigt? 3 mån? 3 år? 15 år?
 
Åk och titta hur som helst, det är bra med perspektiv.

Jag var och tittade på ett billigt lanthus med ladugård med renoveringsbehov och insåg vilka enorma mängder arbete som skulle skulle krävas för att kunna bo där. För min del blev det ett kedjehus istället.
 
Tackar!

Min familjesituation kanske kan ses som det optimala i det här fallet. Singel med två katter. Men det innebär ändå inte att jag kör tills jag går in i en vägg eller något. Någon måtta får det ju vara.

Angående hur lång tid jag planerat är inte bestämt. Som det ser ut nu så kör jag när jag har lust och tid och sedan får det ta den tid det tar helt enkelt.

Ska dit och kika på det ikväll och se om det är ett ruckel rakt igenom eller om det finns potential.
 
Hur gick det då? Det är fantastiskt vad fort man kan vänja sig vid låg standard, efter några år ser man inte det där renoveringsbehovet längre.
 
Det blev inget av det.

När jag kom på visningen så såg allting så fint ut men det förstördes av mäklarens inledande mening: "Vi frånskriver oss allt ansvar".
Gick igenom husen och ladugården och då framgick väldigt snabbt hur dåligt skött gården var.
Halva källaren till det stora vita huset hade sagt upp sig från entrén till högra väggen på fasaden, så kåken hängde mer eller mindre på timmerväggarna.
Det röda huset hade tydligen 18% fukt i väggarna enligt någon från orten och även där hängde delar av bottenvåningen på väggarna och de fräschare bjälkarna i golvet.

Tydligen hade den tidigare ägaren mer eller mindre dött i huset på grund av ålder så inget hade gjorts åt husen på flera årtionden.
Det hade varit en sak om åtminstone ett av husen var beboeligt men nu var det mer ekonomiskt att jämna allt med marken och börja om på nytt, och då blev det helt plötsligt väldigt dyr mark istället för en gård.

Bara att söka vidare. :)
 
18% fukt i väggarna är inte det jäkligt bra? Björkved som torkat ordentligt lär ju hålla c:a 20%. Vad är acceptabla värden?
 
Att fastigheten säljs med friskrivning är helt naturligt med tanke på att det är ett dödsbo - skulle du upptäcka ett dolt fel om t.ex. två år så skulle du helt enkelt inte ha någon att rikta dina krav emot. Seriöst och bra att mäklaren genast upplyser om det.
Nu var det säkert för mycket jobb med det här stället för dig ändå, känner du "åh nej" redan på visningen så blir det nog svårt att orka hela vägen in i mål:) Lycka till med det fortsatta letandet!

->mlkjhr Angående fuktvärden så står det så här på byggskadeteknik.com:
Fuktkritiska gränsvärden = Generellt sätts den undre gränsen för att en mikrobiell skada ska kunna uppstå vid 70-75% relativ fuktighet, vilket motsvarar ca 15-17% fuktkvot i trä. Fuktkvotsgränsen är inte entydig utan varierar något med materialets densitet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.