Hur f-n ska jag göra?
bergvärme eller jord värme eller inget av det...
ska bygga nytt väl isolerat hus i sundsvall och river mitt hår och kommer ingenstans med värme frågan.
ALLA säger olika, har även läst alla trådar på detta eminenta forum och blir bara ännu mer förvirrad.
Ska fylla tomten med ca 400kubik.
 
Ska också bygga i Sundsvall och det jag har kommit fram till är att man ska bygga en bra stor kåk för att jord-/bergvärme ska löna sig. Själv satsar jag nog på en täljstenskamin som komplement till frånluftsvärmepumpen.
 
ska bygga 160 kvadrat i 1 1/2 plan
golv värme ..så klart..
 
Visst är det svårt.
I Sverige har vi ju alltid haft rätt billig el, men frågan är om det inte är slut på det.....jag tror personligen det.

Och då är det värmepump som gäller. En berg/jordvärmepump i kombination med en värmeväxlare för ventilationen är nog en oslagbar kombination om man ser till rörliga driftskostnader.

 
vad kostar en värme växlare i dagens läge..
stämmer det att berg värme ligger på ca 100.000 kr
ca 20.000 billigare vid jord alternativet?
 
Skillnaden i pris mellan berg- och jordvärme beror ju helt på förhållandena:
  • Behöver du gräva upp hela tomten för att lägga ner slang?
  • Kan du göra det själv?]
  • Kan du hitta en billig borrare?
  • Är det långt ner till berg eller är det massa sand och jord emellan?

En värmeväxlare kostar ungefär:
60% verkningsgrad: 12000 (Luftkuben 100)
90% verkningsgrad: 19000 (Villavent VM2)
Sen tillkommer det rör, ventiler och ljuddämpare och grejer...det beror ju på hur huset ser ut hur mycket du behöver av varje...
 
Bygger också snart i Sundsvall :)

Värmefrågan är också den del vi fastnat i för tillfället. För tillfälligt lutar det åt ett system med golvvärme, frånluftvärmepump med en kamin mitt i huset. Vi kommer att ha en öppen planlösning på bottenvåningen vilket gör en kamin ganska effektiv. Andra alternativ vi funderat på är...

Bergvärme: Enda nackdelen är merkostnaden för borrhålet. Räknat med 600 kr/m och ett borrdjup på 100-150 m ger en kostnad på 60kkr-90kkr...

Jordvärme med frånluftsmodul. 150 meter slang skall ner i jord. Grävningen en kostnad man kan säga ingår i grovplaneringen av tomten.

Panna med frånluftsvärmepump. Fördelen mot kamin är möjligheten koppla på en stort lager som matar pannan själv automatiskt samt att man slipper dra in ved/pellets in i huset.
 
Vi ska borra 100 meter och det kostar inte dom pengar du pratar om.

250 kr inkl moms /meter ska vi betala. I detta ingår 3-4 meter till berg. Utöver det om man inte hittar berg innom dom 3-4 meter kostar 600 kr/meter.

Vi har räknat att det kommer att kosta oss 25000 inkl moms.

Det vi fortfarande letar efter är en installatör för pumpen för 10000-15000 som i verkligheten kostar installationen.
Vi har fått offerter för hela paketet upp till 120000 !
Vi räknade backlänges: 25000 för borrning, maskinerna 55000, lite material, resten tar dom för installation !!!

Vår totala kostnad borde stanna på 85000 med pumpen Nibe 1210 och frånluft aggregatet FLM30.
 
Hmmm återigen har jag räknat för högt och blivit rättad av Sweli. Tackar ;). Bergvärme är med på spelplanen igen. Metrarna ner till berg är inte många :)
 
Vi ska göra som Sweli och hamnar på ungefär samma pris! Vi köper en Nibe 1210-5 och en FLM30 av en VVS-gubbe och han installerar pumpen åt oss. Installationen har han uppskattat till 10.000 kr och då kopplar han även in golvvärmen åt oss (drar den gör vi själva, han gör inkopplingen). För borrningen betalar vi som Sweli, dvs ca 25.000 kr för 100 m.

Jag tycker fler borde ifrågasätta dem som säljer bergvärme till paketpris - deras priser är regält saltade... Själva sparar vi 25-30.000 kr bara genom att ringa några extra telefonsamtal.
 
Marge kan jag få telefonnumret till din installatör ?
Jag letar med ljus och lyckta efter en som inte vill råna oss :-/
Alla tror att man badar i pengar >:(
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.