Y
Det var en period då de riktiga bankerna gav så dålig spar-ränta så alla butiker skapade ju sina egna banker, såsom ICA gav ju ganska generös ränta.

Min far, försökte då förklara för unga mig att också passa på att placera lite pengar på sånna ställen för tjäna lite smått för varje år.

Nu, när jag ärvt lån och allt, så inser jag att ja - extra inkomst vore då verkligen inte fel.

Men hur är det idag, ICA erbjuder väl knappt något, är bankerna tillbaka i matchen igen?

Har ni några goda råd hur man ska försöka föra nån hundralapp till då och då?
 
Stoppa in pengarna på börsen. Just nu är det rea på aktiemarknaden och hade jag stålars hade jag placerat dem direkt. Kom dock ihåg att sprida riskerna!
De svenska bankerna har ju rasat i finanskrisens spår så där hade jag köpt aktier. Fast å andra sidan är det lätt att placera pengar som man inte har :)
Även fonder är ett alternativ. Att placera pengarna på ett bankkonto skulle jag aldrig gjort.
 
Uppgifter om de bästa sparrräntorna utan bindingstid, finner man under www.finansportalen.se. Högsta sparräntan är f n 3,40 %. De flesta med insättningsgaranti på max 500.000:-, vilket innebär låg risk.
Sparande på börsen innebär naturligtvis betydligt större risk. För närvarande är aktierna på börsen relativt lågt värderade. Många experter tror att en större uppgång kommer att dröja ytterligare ett år.
 
Redigerat:
Y
läste lite på deras forum, guldtackor verkade lite coolt, fast jag såg inte hur värdet förändrats på guldet det senaste iofs... känns lite scary inköp dock.. men coolt för det :)
 
Har man pengar man bara vill ha liggande (drömmer om såna ;) ) är ju ränta bättre än ingen ränta alls och där vinner ju ICA alla gånger mot 0% som jag har nu.
 
Har använt/använder en del av dessa "småbanker" för mitt buffert-sparande och är mer än nöjd.
Min "vanliga"bank har 0.3% som bästa obundna ränta just nu :(

Räkna inte med att dom kommer ligga kvar på 3.4% som dom "bästa" ligger just nu, alla har sänkt sina räntor sista tiden.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.