Innerväggarna i vårt hus består av s k blåbetong/lättbetong. Vi håller för tillfället på att renovera hallen, men alla rum ska så småningom göras om. Nu till frågan. Om vi tänkt radonsanera hela huset, gör det någon skillnad i saneringskostnaderna om vi byter ut flera utav innerväggarna mot ngt annat, så att färre antal väggar innehåller radon. Och blir det billigare om man byter ut vissa väggar så att inte alla väggar måste saneras. Spontant tänker jag att radonhalten måste minska ju fler väggar man byter ut, vilket leder till en mindre kostsam sanering. Men väger kostaden utav väggbytet upp mot det du tjänar på saneringen?

TACKSAM FÖR SVAR!
 
Det du får om du byter ut väggarna är dessutom mindre gammastrålning. Den blir du inte av med om du radonsanerar på sedvanligt sätt med ventilation. Har ni tagit in offerter på saneringen? De borde väl i så fall kunnat uppskattat tillskottet från innerväggarna och kunnat bedömma om man kunde nöja sig med en mindre omfattande sanering om de byttes ut. Sedan kan man väl konstatera att det är inget litet jobb att byta ut alla innerväggar. Eldragning, köksupphängning, badrum mm. Det är mycket som påverkas.

Har du ytterväggar i blåbetong med? Vad är det mer för källor till radonet?
 
Radonet finns framförallt i ytterväggarna. Jag trodde fram till idag, att vi hade blåbetong i innerväggarna också, men så var inte fallet. Jag förstår precis vad du menar, men då vi ändå ska totalrenovera hela huset, hade det för våran del inte varit så allvarligt att riva alla väggar. Saneringskostnaderna ska fastställas i dagarna, men vi har fått en prel. siffra på närmare 100 000 kr. Nu hoppas jag bara att det kan lösas på ett smidigt sätt, och att det inte kostar skjortan!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.