Jag börjar tröttna på mina gamla termostater från 70-talet:

Som jag förtår det är det inte bara att svänga förbi Jula och köpa ett gäng nya termostater. Jag måste väl antingen köpa en utbytesinsats från MMA eller låta en rörkrökare byta hela ventilhuset?

Tänkte först slänga mig över MMA och beställa ett gäng utbytesinsatser för det är väl billigast att göra det själv. Men efter att ha tittat i monteringshänvisningen så börjar jag dra öronen åt mig.

Det är alltså inte bara att skruva ur befintlig insats och sätta dit en ny, nej man ska tydligen ha förinställningsverktyg för runt 1000-lappen som man också ska bemästra enligt nåt sabla diagram. Så långt kan man ju inte ta det som hobbysnickare.

Så frågan är, ska man ge sig på utbytesinsats eller ta in en rörkrökare som får byta. Vad uppskattar ni pengar kontra svårighetsgrad?
 
  • termostat.jpg
Hej du Gå till sidan 6 och tråd "termostat till mina arcuventiler" Finns en del matnyttigt som du kan ta till dig.
 
växelventil skrev:
Hej du Gå till sidan 6 och tråd "termostat till mina arcuventiler" Finns en del matnyttigt som du kan ta till dig.
Jag fick ingen hjälp av den tråden
 
Vad kallas ventilerna du har idag? Jag använde mma:s utbytesinsatser till alla mina element där det satt "bäst" ventiler. Krävde en skiftnyckel och ca 3 minuter per element.

Dina ventiler/termostatrar är modernare än bästventiler men förstår inte varför dom skulle vara så mycket mer avancerade att byta :)
 
Hej Förstod du inte den tråden så kanske det är bäst att ta hem en röris.
 
Pannlampa skrev:
Vad kallas ventilerna du har idag? Jag använde mma:s utbytesinsatser till alla mina element där det satt "bäst" ventiler. Krävde en skiftnyckel och ca 3 minuter per element.

Dina ventiler/termostatrar är modernare än bästventiler men förstår inte varför dom skulle vara så mycket mer avancerade att byta :)
Jag trodde ju också det var en skiftnyckel och bara byta insatsen. Men vad jag kan tolka monteringshänvisningen så måste utbytesinsatsen "ställas in". Det gör man med nåt kit med inställningsverktyg och enligt nån graf. Jag antar att det måste göras för att ventilen ska visa rätt t ex mellan1:an och 6:an?
 
Pannlampa skrev:
Vad kallas ventilerna du har idag?
De kallas AGA / Thermopanel 2-rörs enligt MMA
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.