Jag står i valet och kvalet om jag skall bygga garage själv eller ta det i totalentreprenaden från Smålandsvillan.
Smålandsvillan fixar markarbetet oavsett vilket garage jag bygger.

Garaget dem erbjuder inklusive grund och el är ett 8,5m x 4,3m med 2,4m högt i tak. Det är en crawfordport och betongplattor på taket. Det ingår även 1 fönster och 1 dörr till det samt elcentral och uttag för elen.

Det totala priset för det inklusive platta, isolering, byggsats och montage är 330750kr
Byggsats 145400kr
Priset är fördelat på 77500 grund.
Isolering 53800kr
Montage 54050k

Räknar jag på eget bygge så tillkommer ju en del, ni får rätta mig om jag har fel.
Gjuta platta (betong, kantelement, cellplast, armeringsjärn) (ca 25-30 för material + 10000 för betong?)
Hyra maskiner helikopter, markvibrator, kran till takstolar (ca 10000?)
Elektriker (ca 10000-15000?)
Byggsats (ca 170000)
Jobbet
Isolering ca 35000?
Verktyg? ca 5000-6000?
Kontrollansvarig på nytt? 10-20000?
Söka bygglov på nytt? 5000? Vet ej här.
Totalkostnad ca 300 000kr.

Är min kalkyl helt åt helskotta och ligger således Smålandsvillan bra i offert till mig?
Kanske är det så att det inte direkt är gips, osb och råsponttak på smålandsvillan och där skon klämmer.

Hjälp mig att guida mig rätt i mina val!
Vad tror ni?
Hur skulle ni gjort?
Har ni något företag ni rekommenderar för byggsats?
 
Norrlandet Norrlandet skrev:
Jag står i valet och kvalet om jag skall bygga garage själv eller ta det i totalentreprenaden från Smålandsvillan.
Smålandsvillan fixar markarbetet oavsett vilket garage jag bygger.

Garaget dem erbjuder inklusive grund och el är ett 8,5m x 4,3m med 2,4m högt i tak. Det är en crawfordport och betongplattor på taket. Det ingår även 1 fönster och 1 dörr till det samt elcentral och uttag för elen.

Det totala priset för det inklusive platta, isolering, byggsats och montage är 330750kr
Byggsats 145400kr
Priset är fördelat på 77500 grund.
Isolering 53800kr
Montage 54050k

Räknar jag på eget bygge så tillkommer ju en del, ni får rätta mig om jag har fel.
Gjuta platta (betong, kantelement, cellplast, armeringsjärn) (ca 25-30 för material + 10000 för betong?)
Hyra maskiner helikopter, markvibrator, kran till takstolar (ca 10000?)
Elektriker (ca 10000-15000?)
Byggsats (ca 170000)
Jobbet
Isolering ca 35000?
Verktyg? ca 5000-6000?
Kontrollansvarig på nytt? 10-20000?
Söka bygglov på nytt? 5000? Vet ej här.
Totalkostnad ca 300 000kr.

Är min kalkyl helt åt helskotta och ligger således Smålandsvillan bra i offert till mig?
Kanske är det så att det inte direkt är gips, osb och råsponttak på smålandsvillan och där skon klämmer.

Hjälp mig att guida mig rätt i mina val!
Vad tror ni?
Hur skulle ni gjort?
Har ni något företag ni rekommenderar för byggsats?
Om skillnaden mellan din budget och offerten bara är 30 000 kr (10%) - ta offerten

Min erfarenhet är att bygger man själv får man räkna med minst +30% på budgeten (och 50% på tiden): Ngt mindre om man byggt mycket förut.

Men samtidigt: Gillar du att bygga och har tiden/ser det som ett firtidsintresse så kan du ju bygga själva senare: Då kan du också designa garaget som du vill ha det osv. Så även om det tar längre tid och blir dyrare kanske det blir bättre ?
 
Jag håller i princip med föregående inlägg. Är skillnaden inte större än så, så tag det enl. offerten.

MEN om du tänker dig att bygga själv, så kan du troligen minska materialkostnaden för byggsatsen, bygger du i lösvirke blir materialet billigare, men låter du ett proffs bygga lösvirke så kostar arbetet (troligen) mer än att bygga byggsats.

Sedan i din kalkyl, troligen behöver du ingen kran för takstolarna, om de bara har drygt 4m spännvidd, det lyfter man relativt enkelt. Alternantivt så kommer de från takstolsfabriken med kranbil som lyfter dem på plats, blir bara en del av transportkostnaden..
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.