T
Jag har en pumpautomat, Länk: https://www.rinkabyror.se/artikel/jet-10-50-pumpautomat/ kopplad till en grävd brunn.

Pumpen slår på i snitt 2ggr per dag när inget vatten tas. Jag kan nog fylla lite mer luft i blåsan antar jag men jag kan ta ca 4L innan pumpen slår på.
Ingen av kranarna läcker, toastolen rinner inte och jag har provat stänga kranarna till disk och tvättmaskin det finns inget läckage längs ledningar eller kopplingar, jag håller på och renoverar så förutom att jag har rör i rör överallt så kan jag se t.om se merparten av rören. Luftventilen i hydrofortanken är tät.

Så varför slår pumpen till när inget vatten tas? Någon enstaka gång kan det ju ske när tryckgivaren står och väger när man stängde av vattnet precis innan den skulle slå till, men inte flera ggr om dagen.

så jag har slut på idéer förutom ifall det är så att sugslangen till brunnen blir trycksatt efter pumpen slagit av och att bottenventilen inte orkar hålla emot?
Fungerar en jetpump så?
Fler idéer mottages tacksamt.
 
Bottenventilen kan läcka . Men 2ggr/dag är lika med ingen gång och du behöver inte felsöka.
Har du en hydrofor också?
 
T
A AndersS skrev:
Bottenventilen kan läcka . Men 2ggr/dag är lika med ingen gång och du behöver inte felsöka.
Har du en hydrofor också?
Se länken, men det är väl hydrofortank som motorn sitter på? Är inte så bra på namnen på sakerna..

Men blir det ”vattensystemets” tryck ända ner till bottenventilen? Så det är ingen backventil i pumpen?

Och inte kan väl det vara ingen gång med 2ggr om dagen, jag har aldrig haft det så innan någon gång?
 
Nej, det är en hydropress.
Ja, du har tryck ner till bottenventilen när pumpen inte går.
 
  • Gilla
träglans och 1 till
  • Laddar…

Bästa svaret

Ja det blir sytemets tryck och det är inte så ovanligt att det lägger sig något skräp på bottenventilens tätningsytor så det läcker lite. Om det ökar eller du vill få det tätt kan du plocka upp bottenventilen och rengöra eller alternativt dit med en ny. Men med så pass liten läcka behöver du inte stressa med det så utred i lugn och ro hur du ska göra.
 
  • Gilla
träglans
  • Laddar…
T
Tack för svaren!
Mycket uppskattat, ha en fortsatt underbar dag
 
T träglans skrev:
Och inte kan väl det vara ingen gång med 2ggr om dagen, jag har aldrig haft det så innan någon gång?
Jo, om det läcker så lite i bottenventilen.

När vi hade sjövatten vid fritidshuset med 75 m sugledning och 4-5 m lyfthöjd körde jag med bottenventil men också en backventil där sugledningen ansluter.
 
  • Gilla
träglans
  • Laddar…
T
A AndersS skrev:
Jo, om det läcker så lite i bottenventilen.

När vi hade sjövatten vid fritidshuset med 75 m sugledning och 4-5 m lyfthöjd körde jag med bottenventil men också en backventil där sugledningen ansluter.
Ah, ok. Då förstår jag, det är ju lite skillnad mot mina 20m plus 4m. Tror vi båda utgick från våra egna förutsättningar. Tack för din hjälp.

Nu sitter jag vid datorn och vill lite bättre uttrycka att jag nu inte längre är så orolig tack vare era inlägg, känns skönt. Sommaren är på gång och jag har all tid som behövs för att byta bottenventilen.
När jag skriver från telefonen så tenderar jag att bli lite väl kortfattad (som jag gjorde föregående svaren).
 
T
D Daniel 109 skrev:
Nej, det är en hydropress.
Bara för att klargöra;
Hydropress=Gummiluftblåsa inuti vattentanken
Hydrofor=Tom vattentank

Stämmer det?
Jag har ju trott innan att det jag har heter hydropress men rinkaby säljer den som 'Pumpautomat'. Alla dessa beteckningar..
 
T träglans skrev:
Ah, ok. Då förstår jag, det är ju lite skillnad mot mina 20m plus 4m. Tror vi båda utgick från våra egna förutsättningar. Tack för din hjälp.

Nu sitter jag vid datorn och vill lite bättre uttrycka att jag nu inte längre är så orolig tack vare era inlägg, känns skönt. Sommaren är på gång och jag har all tid som behövs för att byta bottenventilen.
När jag skriver från telefonen så tenderar jag att bli lite väl kortfattad (som jag gjorde föregående svaren).
Nej, ingen skillnad bara att extra backventil ger lite av hängslen och livrem. Blir sällan skräp i backventil som monteras på pump.

Pumpautomat har allt monterat, pump, hydropress och tryckbrytare. Bara att koppla in sugledning och utgående vatten till huset.
 
  • Gilla
Robbotan
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.