Hej allihopa,

Jag skulle vilja köpa en stor tomt (ca 1ha) och bygga 3 hus i anslutning till varandra (ca 140kvm per hus). Min tanke är att bygga något i stil med en gård. Vi är två familjer som vill bo på sådant vis tillsammans.

Är det tillåtet att bygga flera hus bredvid varandra på en ny stor tomt? Jag har sökt runt utan att hitta svar och jag vet inte riktigt var jag ska vända mig eftersom att jag inte köpt en tomt än, och jag vågar inte köpa en tomt om jag inte vet att det är tillåtet. :(

Tacksam för svar

/Viktor
 
harry73
Om dukar ett förhandsbesked för bygglov, står där var du garanterad får bygglov för. Vill du bygga något annat, kan du också söka bygglov för det, men det är inte garanterad att du får bygglov. Finns det inget förhandsbesked kan du säkert söka förhandsbesked för din tre hus.
Men enklast är väl att ta kontakt med kommunnen och fråga dom
 
Oftast så får man inte bygga flera boningshus på en och samma tomt. Det är då framförallt inom detlajplanerat område.

Utanför detaljplanerat område så går det i en del fall. Som exempel så tillåts det ofta på jordbruksfastigheter, där man kan bygga ytterligare personalbostäder, eller vid generationsskifte, så vet jag att det ofta godkänns att flera i samma familj bygger på fastigheten.

Men varför vill du bygga flera hus på samma fastighet? Vore det inte bättre att stycka fastigheten så att varje familj äger sin egen del?

Om ni vill bo tillsammans inom samma fastighet, så uppstår en mängd potentiella problem. Dels kan banken neka lån, den dag en vill sälja så uppstår lätt konflikter. Ingen annan kommer att vilja betala "fullt pris" för en samägd fastighet. Vid osämja så kan ena parten begära tvångsförsäljning av hela fastigheten osv.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.