Jag bara undrar om det går i teorin. Fick en kvällsfundering och inget jag håller på och kopplar in så var inte oroliga.

Om du har tre stycken inverters som omvandlar DC volt till 230 AC. Uttagen på varje inverter är fas, nolla och jord. Om man kopplar ihop de tre nollorna med varandra. de tre jordkablarna med varandra, och sen kopplar dessa samt de tre faserna till ett 5-poligt trefasuttag. Är det då 400 VAC trefas? Kommer det att gå ström via nollan tillbaka in i invertrarna? Förklara gärna för mig tack.
 
Redigerat:
Nej, på det viset får du ingen kontoll över fasläget mellan dem. Det kommer att bli en slumpartad spänning mellan faserna. Spänningen kommer att bli något i stil med 0 - 460V, slumpartat. Och det kommer att variera över tiden.
 
  • Gilla
udihow och 3 till
  • Laddar…
Det finns inverterar som kan synkroniseras så. Men det är inget jag sett på vanlig konsumentprylar. Så nej, det funkar inte.
 
Enklaste som vi använder i jobbet är väl en frekensomriktare för en-fas. Nackdelen är väl att man bara får ut 230v 3 fas men har man motorer som går att delta koppla så...
 
  • Gilla
MagHam
  • Laddar…
V Vardon skrev:
Enklaste som vi använder i jobbet är väl en frekensomriktare för en-fas. Nackdelen är väl att man bara får ut 230v 3 fas men har man motorer som går att delta koppla så...
Tack, då kommer nästa fråga. Har tittat på dessa VFD, och det finns de med trefas 400 VAC ut och enfas in men det står på många ställen att dessa enbart går till motorer. Vet Du varför man inte bara kan ställa in dem på rätt volt och rätt frekvens och låta dem driva annat som ej är just elmotorer? Eller går det kanske.
 
H hempularen skrev:
Nej, på det viset får du ingen kontoll över fasläget mellan dem. Det kommer att bli en slumpartad spänning mellan faserna. Spänningen kommer att bli något i stil med 0 - 460V, slumpartat. Och det kommer att variera över tiden.
Tackar. Kan du förklara mer hur det blir så, för en oinsatt. Så intressant detta är så det hade varit mycket uppskattat.
 
Det finns bara en sorts volt.

jag skulle tro att de pulsar ut noll eller full spänning och använder motorn induktans. De skickar med andra ord inte ut en sinusspänning. Men det är snarare en kvalificerad gissning än fakta b
 
  • Gilla
b_hasse och 1 till
  • Laddar…
W WTSHTF skrev:
Tackar. Kan du förklara mer hur det blir så, för en oinsatt. Så intressant detta är så det hade varit mycket uppskattat.
I ett trefas system ska faserna ligga 120grader mellan varandra. Har du tre växelriktare måste de således synkroniseras. Annars blir fas-fas spänningen lite vad som helst.
 
D Daniel 109 skrev:
Det finns bara en sorts volt.

jag skulle tro att de pulsar ut noll eller full spänning och använder motorn induktans. De skickar med andra ord inte ut en sinusspänning. Men det är snarare en kvalificerad gissning än fakta b
Ville bara förtydliga att det var en inverter som omvandlade DC till AC, men man kanske bara skall skriva volt. Inget jag tänkte på. Trodde man skrev VDC och VAC.
 
D Daniel 109 skrev:
I ett trefas system ska faserna ligga 120grader mellan varandra. Har du tre växelriktare måste de således synkroniseras. Annars blir fas-fas spänningen lite vad som helst.
Tackar. Går det att synkronisera dessa och hur skulle det kunna göras?
 
W WTSHTF skrev:
Ville bara förtydliga att det var en inverter som omvandlade DC till AC, men man kanske bara skall skriva volt. Inget jag tänkte på. Trodde man skrev VDC och VAC.
Det var ”rätt volt” jag reagerade på. Volt är en enhet inte en storhet. Det blir lite som att skriva att det ska vara rätt meter på snöret. Det finns bara en sorts meter.
 
  • Gilla
udihow och 1 till
  • Laddar…
Det är möjligt att det finns frekvensriktare som går att synkronisera, men ment praktiskt löser man det med en vanligt 230 enfas till trefas VFD och motorn D-kopplad (som nämnts ovan).
 
Om du tänker komma billigt undan och synka vanliga invertrar så är svaret nej.

Om du bara är nyfiken så är det ganska enkelt.
De är synkade att ge ut rätt för att skapa en egen 3fas...
Vill minnas att victron har detta på några av sina invertrar
 
C
A Alexn72 skrev:
Om du tänker komma billigt undan och synka vanliga invertrar så är svaret nej.
Fast en vanlig inverter för mikroproduktion fasar väl in sig / synkar mot nätspänningen?
Så så länge det finns extern trefasmatning borde det väl funka?
 
Ett annat alternativ är en 230 volt motor som driver en 400 volt trefas generator. Visserligen begränsad effekt, men om nu trefasen var viktig.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.