Jag ska gräva ca 40 meter för att sätta häck. Har fått en offert på strax över 30000 kr. Det är ju massor av pengar så jag funderar på att göra det själv.

Jag hittade en kompakt grävmaskin som Cramo hyr ut för strax under 2000. Det verkar jättebra, MEN... är det svårt att styra den?

/SK
 
  • Gilla
Stefan Tan
  • Laddar…
Nei, det er ikke vanskligere enn å styre en elektrisk rullstol..........
 
Logiman skrev:
Nei, det er ikke vanskligere enn å styre en elektrisk rullstol..........
Ja det är kanske där man hamnar efter att man har provat... :D
 
  • Gilla
Cmikaelericsson
  • Laddar…
Allt är ju enkelt om man bara kan... Att lära sig köra grävmaskin hör inte till de lättaste uppgifterna här i världen måste jag säga efter att ha provat. Hyrde en minigrävare för en helg för att gräva ner nya dräneringsrör, men efter att ha duttat och klantat mig i rabatterna under ett par timmar och åstadkommit en grop som man lika gärna kunde grävt för hand, så gav jag upp och ringde killen som hyrt ut den. Han hade lite tid över och kom förbi och grävde upp allt som skulle grävas på mindre än två timmar, underbart att se riktiga proffs in action, kostade 400 och några kalla bärs.
Men Stefan, vad är det för en typ som vill ha 30 kkr för att gräva 40 m? Du ska väl knappast ner på frostfritt djup för att plantera en häck... Har du frågat runt bland flera grävfirmor?
 
For 30K Hadde jeg kommet i kveld og spadd den ut for hand!
 
Jag hyrde en fyra dagar för att gräva upp för dränering av huset. Det tog ett par timmar att komma underfund om hur det skulle gå till och en dag att få upp farten någorlunda. Det var jättekul!!
 
Jag körde faktiskt lite minigrävare i söndags hos en kompis som skulle jämna av trädgården (tänk er en lerig åker så har ni det :p) och gräva ut för en mur runt om.
Har aldrig kört något liknande förut men har man spelat någon form av tv/datorspel i sitt liv så lär man sig att hantera den hjälpligt på en kvart och köra dugligt på en-två timmar..
 
Framförallt så är det buskul att göra det själv med en minigrävare....tar lite tid att lära sig, vilket naturligtvis kan variera från person till person. (precis som det finns folk som kör bil sämre/bättre än andra)
 
Fick just offert på 25 spänn metern (+moms) för att lägga jordvärme. Visserligen 800 m totalt så det blir väl en viss mängdrabatt, men 30K/40m verkar bra häftigt.

Samma firma grävde ner 50 m elkabel, grävde en liten grund (30 m2), fixade avledning för regnvatten, och grovplanerade ca 200 m2, (vilket tog låååång tid eftersom hustrun var inblandad ;)) allt för ca 12,000 för ett par månader sedan. Erfoderligt grus osv tillkom förstås.
 
  • Gilla
Takgrund
  • Laddar…
W
Inga problem att lära sig köra en sådan, hyr den en helg så har du en dag att träna och en dag att göra jobbet.
Träna helst på någon avskiljd plats ;)
Köpte mig en minigrävare för ett par månader sedan för att göra lite jobb hemma och det tog väll mig ca 1 timme att
få lite koll på det hela, frugan tog det 10 minuter för att komma upp till samma nivå :(
 
Jag har hyrt grävmaskin utan tidigare erfarenehter, och det tar inte allt för lång tid att få hyfsad koll på grävmaskinen, visst om det är trångt och man ska gräva nära sin husvägg så är det kanske inte rätt läge att försöka. Är det inte massa sten så går det ju att gräva för häcken för hand, jag grävde för hand till en ca 20 meter lång häck, och jag hade inte sparat mycket tid med att åka iväg och hyra grävmaskin om man räknar in transporter, tvätt, tankning osv
 
Om man ser till tiden man sparar så kanske det inte är så mycket (hade inte tänkt på tankning och tvättning etc). Samtidigt verkar det ganska kul att lära sig... Ska fundera lite till, men jag har inte blivit avskräckt.

Ett problem med grävandet är att det ligger hög och låg spänningssladdar utefter tomtgränsen + fjärvärme + vatten/avlopp. Allt på olika ställen. Men om man får det utmärkt kan man gräva den biten för hand.
 
Men det där med 30k för 40meters grävning stämmer alltså? :eek:
 
Om Norrbaggen i tråden hoppar av eller har svårt att komma och gräva för hand ikväll så gör jag det för 25.000 direkt. Då har jag ändå taskig rygg med diskbråck och annat skit....

Finns en tråd på ett halvobsyrt forum på nätet som jag inte kan låta bli att länka till.....

Titeln på tråden är "Jag känner att jag måste gräva ett hål"...den blir ganska roligt lite längre fram i tråden . Handlar om att helt enkelt gräva ett hål för sakens skull.

http://www.flashback.info/showthread.php?t=635557
 
En tolvtonnare med kabelskopa och sveriges bästa grävmaskinist kostar 620:-/tim + ca 4000 i framkörning.
På en timme så gör han säkert 100 meter givet att det inte dyker upp allför mycket kablar, rör och eller arkeologiskt krafs.

Jag hävdar att de som gett dig offerten inte vill göra jobbet alt. såg en lättlurad kund.

///j
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.