Hej!

Har försökt få tag på firma som är intresserad att hjälpa mig med dränering av ena husidan. Denna sida består till 95% berg.

Tyvärr har jag efter knappa två veckor inte hittat någon som är intresserad.

Jag misstänker att det beror på att man måste köra med motorkap för att skapa nya dräneringsdalar som leder bort regnvattnet.

På ett verktygsföretag som hyr ut maskiner hittade jag sk motorkapar. Endast ca 600 kr för en helg. Jag siktar väl på den större modellen 400mm vilket jag tror är diametern på klingan.

Men nu är frågan, är det svårt att köra med motorkap?

Jag hade tänkt mig att köra dalar som är minst 30-40 cm breda samt minst 20-30cm djupa, som sedan fylls med singel ovanpå dräneringsrör..

Men är det möjlig att liksom skära på snedden med en motorkap, så att man skapar en V-form?

Jag bör väl även säga att jag enbart kört lite grann med en mindre motorsåg förut.
Kanske är detta något som kräver erfarenhet?

Stort tack på förhand.

Fredrik
 
Att kapa berg går bra. Tänk på att uthyrningsfirmorna tar betalt även för klingslitningen, vilket är den större delen av hyrkostnaden. Räkna med 400-800:- / mm klinga du sliter ut.
 
Det är bökigare att kapa i vinkel. Svårt att luta sågen om berget är ojämnt. Kan underlätta om du lägger en bräda i samma lutning som spåret du skall kapa.
Ett bra och mycket enklare alternativ är att såga 3-4 vanliga lodräta spår istället och sedan slå bort det mellanliggande berget genom att slå ner kilar/huggmejslar eller helt enkelt bearbeta sprickan med ett spett. Det brukar inte vara ngt problem att få bort det mellanliggande berget om du gjort spåret ett par dm djupt.
Prova dej fram hur brett/djupt du behöver kapa för att kunna slå bort det mellanliggande berget. Det varierar dessutom beroende på vilken bergart berget består av.
 
Hej!

Tusen tack för tipsen!!!!
Mycket värdefulla!

Jaha så de tar betalt per mm slitning, ja det kan man ju tänka sig klingorna är säkert dyra!

Vilket bra tips att skära flera parallella spår och sedan gå lös med kil och slägga.
Låter mycket smartare än att försöka skära ett V.

Jag har tänkt mig hyra en "Motorkap bensin 400 mm"
Kan man fråga er hur ungefär lång tid ni gissar det tex tar att skära en skåra på 1 meter berg som blir ca 2 dm djup?
Varierar säkert per bergart men en gissning vore intressant.



Stort tack!
Mvh
 
fredand44 skrev:
Hej!

Tusen tack för tipsen!!!!
Mycket värdefulla!

Jaha så de tar betalt per mm slitning, ja det kan man ju tänka sig klingorna är säkert dyra!

Vilket bra tips att skära flera parallella spår och sedan gå lös med kil och slägga.
Låter mycket smartare än att försöka skära ett V.

Jag har tänkt mig hyra en "Motorkap bensin 400 mm"
Kan man fråga er hur ungefär lång tid ni gissar det tex tar att skära en skåra på 1 meter berg som blir ca 2 dm djup?
Varierar säkert per bergart men en gissning vore intressant.



Stort tack!
Mvh
2 minuter kanske. Du kommer dock inte 200mm ner med en 400mm klinga. Växelhuset tar i så jag gissar max 150mm.
 
Frågar du mig så hade jag sagt 10 minuter.
 
5.2 racing skrev:
Frågar du mig så hade jag sagt 10 minuter.
Ja, kanske det. Jag utgick från vad det ungefär tog att såga spår i mina 350 kg stora plintar av svinhård betong med blåbosch 230mm vinkelslip(mirka klinga). Berg är säkert lite tjurigare men bensinkapen borde vara lite starkare.

Vi säger 10 minuter.
 
Tusen tack!!!
Ca 10 minuter låter ju jättebra!
Det hade ju varit lite tröttsamt om man varit tvungen att nöta i en timme!
Stort tack!
Fredrik
 
Med bensinmotor på sågen så borde det gå att drälla med lite vatten samtidigt så att risken för överhettning av klingan elimineras.
 
Kanske hyra maskin och köpa klina?
 
  • Gilla
VinningaSnickeri
  • Laddar…
Den sthil motorkap jag använt hade koppling för vattenslang och kapade ett dörrhål på 2x2 meter på ca 5 minuter i betong.
 
Hur har det gått?
 
Hej!

Jag tänkte avvakta en till två veckor till.
Anledningen är att efter den 19:de sept så kommer förhoppningsvis en firma och tittar på jobbet.

Men om de inte är intresserade lår jag försöka själv.

Återkommer då med bilder.

Mvh
Fredrik
 
Kan du inte köpa lite konstgödsel och fixa jobbet själv?
 
Tänk på att om du kapar torrt så dammar det sjukt mycket.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.