Y
Finns det någon enkel lösning på att slippa oljain ekmöbler stup i kvarten, typ en lack av något slag?

(tänker köks/matsalsbord)
 
Hårdvaxolja blir som oljat håller som lackat
 
Redigerat:
Y
Finns det någon nackdel med hårdvaxolja eftersom inte det är standard?

(tänker på min mor som oljar sin köksbänk i ek typ varannan dag.)
 
Inte behöver man olja in ett matbord så ofta, vårat bord får en omgång paraffinolja en gång/år.
Det viktigaste är att olja in och slipa när skivorna är nya så att man mättar materialet ordentligt, sedan sköter det sig själv. Sedan finns det olika eksorter och skillnad i kvalité på material.
Personligen skulle jag inte lacka en bänkskiva eller matbord i kök, minsta hål i ytskiktet (ett knivstick räcker) och man spiller någon vätska som rödvin, rödbetsspad, etc, så finns risken att det suger ned i träytan.
Så olja och slipa med fint papper tills det slutar suga så behöver man inte lägga ned så mycket arbete på det senare. Men vissa ekskivor kräver mera arbete.
Vi har tre ytor med ek och man märker kvalitetsskillnad i materialvalet, dvs även priset.
 
Redigerat:
Yrrol skrev:
Finns det någon nackdel med hårdvaxolja eftersom inte det är standard?

(tänker på min mor som oljar sin köksbänk i ek typ varannan dag.)
Det är rätt dyrt i inköp men det sparas ju in i att man inte behöver göra det så ofta.
 
Vi har inte oljat in vårt fasta köksbord sedan vi köpte huset för 5 år sedan. Det syns ju självklart att det är oljat några gånger innan så jag antar att det fått nog.

Har svårt att förstå att man skulle behöva olja särskilt ofta om man ser till att torka upp spilld vätska och liknande
 
Funderar på vad mor din oljar in eken med om behandlingen kan upprepas så ofta utan att det slutar suga in?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.