Hej,

Jag ska bygga ett nytt badrum (nybyggd sommarstuga, platta på mark). Jag kommer att göra nästan allt jobb själv. Planen är klinkergolv och målade väggar. Jag har lagt både klinker och klinkermosaik förr, och kaklat väggar, så tror att det kommer att gå OK.

Det är viktigt att det går hyfsat snabbt och enkelt (mycket att bygga innan sommaren..), är billigt och underhållsfritt i längden.

Hade från början tänkt klinkermosaik pga enkelt och går att ha samma vid fall i duschen.

När jag googlar runt, inser jag att jag gillar hexagonklinker i mindre storlek, gärna ljus med svart fog (kolla snyggbilden!).

Nu till frågor:

Är det svårare att sätta än vanlig klinker eller klinkermosaik?

Hur gör jag fall med hexagonklinker?

Är det något annat knep och trix jag bör känna till med hexagoner?

God jul!





b67ad47991cc48d81685ccfa13d939fd.jpg
 
T
Gör fallet precis som vanligt och läggningen är densamma.
 
  • Gilla
En apelsin
  • Laddar…
T tank77 skrev:
Gör fallet precis som vanligt och läggningen är densamma.
Tack! Jag tänker på att få det jämt också. Det är ju hyfsat enkelt att få fyrkantiga klinkers slätt i höjdled, men är det svårare med 6 hörn?
 

Bästa svaret

T
En apelsin En apelsin skrev:
Tack! Jag tänker på att få det jämt också. Det är ju hyfsat enkelt att få fyrkantiga klinkers slätt i höjdled, men är det svårare med 6 hörn?
Nej, de gånger jag har lagt hexagonplattor så har det varit lättare att få dom utan fogsprång vid brunnen.
 
  • Gilla
En apelsin
  • Laddar…
T tank77 skrev:
Nej, de gånger jag har lagt hexagonplattor så har det varit lättare att få dom utan fogsprång vid brunnen.
Tack! Då är det i vart fall ett alternativ för mig att välja den formen. Det är en jungel, svårt att hitta rätt platta till rimligt pris. Märker att de flesta butiker online har ständiga reor, påstår att plattorna måste köpas inom en viss tid för att ett visst pris ska gälla.. Sen när jag kollar veckor senare, samma pris, ny "rea" osv. Verkar lagom seriösa på kakelgiganten, golvpoolen osv.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.