Jag har en nyanlaggd jordgubbsplantering som 1x2m ca.
Jag gjorde misstaget att lägga täckbark ovanpå. Täckbarken hade legat i sin säck men den var öppen sedan nått år.
När jag lagt ut den så dök det upp något jag misstänker är svamp. Då tog jag bort all Täckbarken och en del jord
Nu har det kommit tillbaka igen.
Hur blir jag av med detta? Jordgubbsplantor i en plantering med synlig vit misstänkt svampangrepp i jorden vid en av plantorna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Som det ser nu...
 
Svamp finns överallt, en frisk jord är full av svamptrådar, mycel som dels är nedbrytare av organiskt material men även lever i symbios med växter. Det enda vi ser är oftast fruktkroppen av svampen som är en ytterst liten del men om man letar kan man hitta dessa underjordiska nätverk av svampmycel.
Mykorrhiza, samarbetet mellan växter och svamp och är en förutsättning för våra odlingar. Det du ser på ytan i jorden är inget att oroa sig för det försvinner snabbt. Sedan finns det svamp som ger sig på levande ved som honungsskivlingen men det är knappast det du ser bland dina jordgubbar.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Mykorrhiza
 
  • Gilla
Mimlan
  • Laddar…
Tack för svar. Nu tycker jag att det ökat... Men framför allt kommit tillbaka.
Hallonodlingen precis bredvid har inte samma problem men gjorde den den samtidigt.
Jo sporterna finns överallt. Man kan göra vad man kan så att de inte ska trivas.
Men om de inte är elaka mot mina gubbar så....
 
Tack! Då behöver jag inte oroa mig så mycket alltså!
Perfekt!
Tack!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.