Här kommer en riktig rookie-fråga. Snorkiga svar undanbedes!
Jag tar tacksamt emot alla tips och råd från alla kunniga personer i detta forum
Mitt önskemål är att lära mig vad som fungerar bra och mindre bra.

Jag har köpt ett hus (ej fritidshus) i Västernorrland men eftersom jag jobbar på en annan ort kommer jag inte kunna bo i huset hela tiden.
Det blir att vi åker upp en gång i månaden på vintern men oftare på våren och sommaren.
Det är ett 2 våningshus på ca 150kvm utan källare.

Huset värms upp med Ctc elcombi panna med elpatron samt IVT luftvärmepump.

Första elräkningen hamnade på flera tusenlappar. För att undvika ännu högre elräkning i framtiden funderar jag på om man skulle kunna stänga av vattnet och värmen som man gör med ett fritidshus.
Självklart tänker jag tömma rören på vatten så det inte fryser sönder pga kylan.

Är det dumt att ens överväga detta?
Vad finns det för risker?
Hur lång tid tar det att värma upp huset på nytt när vi väl är där igen?
Något annat som jag behöver tänka på?


Passar på att önska er ett gott Nytt År! 🥳
 
  • Eldstad för värme, rör, mätare, cirkulationspump, isolering, delvis slitna etiketter, svart och grön.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
i ett vanligt hus är det ju ofta väldigt många saker som kan frysa sönder, så räkna med mycket jobb för att tömma allt. En diskmaskin, tvättmaskin och några termostatblandare så har man nog att göra några timmar innan allt är tömt, för det räcker inte att bara stänga kranen.
Försäkringsbolagen brukar också ha en del invändningar mot kallställning, så du får ju göra det på egen risk.
Räkna med mycket pyssel och en del risker.
Det sparar ju mycket energi att hålla det runt 5-10 grader, men du har ju inte så mycket marginal till frysskador om uppvärmningen lägger av, och man rekommenderar väl därför typ 15-16 grader som minst.

I värmesystemet går det att byta vattnet mot glykol för att hindra frysning, men det går ju inte med vattenledningarna…
 
  • Gilla
  • Älska
Eremitkräfta och 2 till
  • Laddar…
Stäng av huvudkranen för tappvatten och sänk temperaturen
 
  • Gilla
tergo
  • Laddar…
F fredrik.johansson skrev:
i ett vanligt hus är det ju ofta väldigt många saker som kan frysa sönder, så räkna med mycket jobb för att tömma allt. En diskmaskin, tvättmaskin och några termostatblandare så har man nog att göra några timmar innan allt är tömt, för det räcker inte att bara stänga kranen.
Försäkringsbolagen brukar också ha en del invändningar mot kallställning, så du får ju göra det på egen risk.
Räkna med mycket pyssel och en del risker.
Det sparar ju mycket energi att hålla det runt 5-10 grader, men du har ju inte så mycket marginal till frysskador om uppvärmningen lägger av, och man rekommenderar väl därför typ 15-16 grader som minst.

I värmesystemet går det att byta vattnet mot glykol för att hindra frysning, men det går ju inte med vattenledningarna…
Stränga av huvudkranen för tappvatten ok men inte att stänga och tappa av värmesystemet. Det är väl stålrör som lätt rostar.

Förslag
Stäng av huvudkranen för kommunalt vatten alternativt hydrorpump. Det ökar säkerheten att tappa av tappvattenledningar och öppna kranarna så de töms. Bör göras om du bedöm,er risk för elbrott stor.
Häll lite glykol i vattenlåsen och i Wc spolcistern om du bara tänker ha några plusgrader inne.
Ställ dörrar på glänt under diskbänk, särskilt om den är mot yttervägg.

Fyll glykol i värmesystemet så det frostsäkras till -10 ifall det blir avbrott i el-, värmetillförseln,
Håll huset värmt till minst 8 C.
 
  • Gilla
Eremitkräfta och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.