Hej,
Vi skulle vilja bygga ut våran 1,5 plans träkåk från slutet av 20-talet. Vi har planerat att bygga ut i 1,5 plan med 36 kvadrat på varje plan.

Jag har hört att det kostar allt från 8000-20000 kr/m2 att bygga ut, men vad kostar övre våningens kvadratmeter? Det borde ju vara billigare för de kvadratmeter som vi skall bygga på övervåningen.

Är det någon som har en känsla om hur stor del av kostnaden en övervåning kostar?

Jag bifogar en ritning på hur vi har tänkt bygga.

Tacksam för svar!

Hade´
//Kvarnis :)
 
Detta ämne har dryftats åtskilliga gånger. Svaret brukar bli att det är aningens billigare att bygga det andra planet, men inte så mycket som man skulle tro.
Nu förmodar jag att eftersom det är en utbyggnad så har du redan trappa. Då blir det övre planet ännu något billigare.
 
Hemmakatten
Jag tror inte det blir ett dugg billigare. Tvärtom. Du får ett mycket mer komplicerat tak (jämfört med om du hade byggt en våning) som skall anslutas till det andra taket. Även stommar och grund måste förstärkas för att kunna bära en övervåning.
 
Tack för svaret andersmc!!
Det är ju sant det där med trappan. Har du någon känsla för om det är 50% eller 95% av kvadratmeterpriset för bottenvåningens utbyggnads kostnad?

mvh
//Kvarnis
 
Hemmakatten
En fråga läggs bara in på ett ställe. Har sammanfogat de två trådarna.
 
kostnaden för schakt och grundläggning är betydligt dyrare än att lägga taket....Där är skillnaden i kvm pris på ett ungefär...produktionstiden är den samma/kvm ungefär....
Att ansluta ett sadeltak mot ett annat är en enkel historia vill jag påstå, dock eroende på hur av bärning av befintliga takstolar sker. Man kan göra det mer eller mindre listigt.....Där ligger en kostnad man kan styra genom att välja ett alternativ som medför enklare avväxlingar av bef. takstolar...

Men råyta utan kök och wc ligger i runda slängar runt 12-14000 spänn kvadraten vill jag påstå om man slår det på båda planen...det fördelar sig 60-40 nånstans
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.