BigR
Har börjat kolla på luftvärmepumpar för ny uppvärmning. Om man jämför dom som är från samma "generation", säg senaste året, så undrar jag om det är särskilt stor skillnad i praktiken?

Finns det något bra tips för att jämföra olika pumpar? Något man ska tänka på? Jag är mest intresserad av dom "bättre" pumparna, så utgående pumpar eller utpräglade lågprisvarianter vill jag inte ha.
 
Finns några som är Japanbyggda,men majoriteten är Kinabyggda.
Så eftersträvar du kvalite så.....
 
Kikar du på samma effekter mellan dom större kända märkena så skiljer det inte så mycket i effekt och effektivitet även när det är riktigt kallt ute. Är det någon speciell funktion eller finess som du behöver så kan det vara avgörande vid valel av märke och modell.
Val av effekt beror på ytan som ni når samt hur fastigheten är isolerad.
Kika även så det är 5 års garanti och då helst med stöd av Distributören/Generalagenten och välj en återförsäljare som ni hört av tex grannar och bekanta gör bra jobb.
 
BigR
Ok, så om jag väljer dom etablerade kan jag läsa mig fram till vilka finesser jag värdesätter. Effekt och effektivitet är ganska likvärdiga.

Finns det någon tillverkare som utmärker sig vad gäller hållbarhet och driftsäkerhet?
 

Bästa svaret

Om man jämför motsvarande effekt på dom kända större tillverkarna av senaste modell så skiljer det inte så mycket.
Tex Panasonic HE9NKE jämfört med Mitsubishi Q Heat 635

Finns en del testade modeller på Energimyndighetens hemsida år 2009-2012 , tror dessvärre inte dom absolut senaste modellerna från tex Panasonic och Mitsubishi Electric har hunnit publicerats.

Svårt att svara på vilket märke och modell som kommer ha längst livslängd då det kommer nya modeller och det är då svårt att avgöra om dom nya är lika tillförlitligga som föregångaren var.
Men har man valt en modell från någon av dom stora kända tillverkarna och har 5 års garanti via deras återförsäljarled så har man bra hjälp om det skulle visa sig vara något problem.
 
Ljudnivån...
 
BigR
TS Comfort skrev:
Om man jämför motsvarande effekt på dom kända större tillverkarna av senaste modell så skiljer det inte så mycket.
Tex Panasonic HE9NKE jämfört med Mitsubishi Q Heat 635

Finns en del testade modeller på Energimyndighetens hemsida år 2009-2012 , tror dessvärre inte dom absolut senaste modellerna från tex Panasonic och Mitsubishi Electric har hunnit publicerats.

Svårt att svara på vilket märke och modell som kommer ha längst livslängd då det kommer nya modeller och det är då svårt att avgöra om dom nya är lika tillförlitligga som föregångaren var.
Men har man valt en modell från någon av dom stora kända tillverkarna och har 5 års garanti via deras återförsäljarled så har man bra hjälp om det skulle visa sig vara något problem.
Ja det är faktiskt just dom pumparna jag är mest intresserad av. Bra garantier och leverantörens förmåga att uppfylla garantiåtagandet under hela garantitiden är också viktigr.
 
När det gäller ljudnivån så är det nästan bäst om ni har möjlighet att lyssna på dom modeller ni är intresserad av om ljudnivån är av högsta prioritet beroende på vart innerdelen hamnar då decibeltal på ett produktblad inte säker så mycket om karaktären på ljudet.
 
TS Comfort skrev:
När det gäller ljudnivån så är det nästan bäst om ni har möjlighet att lyssna på dom modeller ni är intresserad av om ljudnivån är av högsta prioritet beroende på vart innerdelen hamnar då decibeltal på ett produktblad inte säker så mycket om karaktären på ljudet.
Helst även om möjligt i hemmiljö, kanske de har referensinstallationer, då man lätt lurar sig om man lyssnar i en "bullrig" butikslokal.

Jag köpte en gång en portabel AC på Rusta. Lyssnade på den i butiken och tyckte den var ganska tyst. Hemma lät den tyvärr mer åt jetplanshållet... :surprised:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.