Vi saknar ett sovrum och funderar på att bygga ut, att göra om en nuvarande balkong. Tanken är att bygga igen balkongen och göra takstolar så att vi får ett spetsigt tak. Vi skulle även vilja bredda hela balkongen med 1,5 m. Rummet skulle bli cirka 5x4 m.

Jag har aldrig gjort något liknande. Det största jag har gjort att bygga en gäststuga (lösvirke). Det tyckte jag inte var svårt, utan både roligt och lätt gjort.

Min fråga: är vi naiva som tror att vi kan bygga ut detta under en sommar, jag och min tjej? Det jag ser är det största problemet är att ansluta det nya taket till det gamla. I den vinkeln måste det vara rätt stor risk för vattenskador?
 
  • SFD2F251493B34948E59C1FA947D677A2F9_820x.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Att göra jobbet på en sommar ser jag inga problem med. Det som gäller är just att ni gör rätt.

Ett tipps kan ju vara att kolla med någon snickare om ni kan hyra in honom/henne några timmar just för att svara på frågor om hur man ska göra i vissa lägen
 
Tack för svaret!
Jo, det kanske vore bra att prata med någon om detta. Det finns ju en hel del frågetecken... :)

Ett alternativ till att bygga ut vore att riva en kattvind, men när jag var uppe på vinden så ser det ut som att kattvinden bär upp de tvärgående takreglarna.

Jag kommer inte upp, utan får stå i vindshålet och titta... men det ser ut som att det är grova plank (typ 2"8) som är spikade med två spikar mot den tvärgående takregeln (en stock). Om det var riktigt bärande tycker jag att plankan skulle sitta under stocken...??

Hur låter detta i dina öron?
 
Redigerat:
De stagen kan mycket väl vara bärande. Rätt vanligt att man gör så och innan spikplattorna blev vanliga så laskade man ofta med en bräda på var sida om stocken/regeln istället.

Fördelen med att bygga ut ett helt rum är ju att du får ståhöjd hela vägen ut också
 
chrille112 skrev:
Jag kommer inte upp, utan får stå i vindshålet och titta... men det ser ut som att det är grova plank (typ 2"8) som är spikade med två spikar mot den tvärgående takregeln (en stock). Om det var riktigt bärande tycker jag att plankan skulle sitta under stocken...??
Det låter som att det är takstolarnas stödben du pratar om. Det verkar vara rätt vanligt att de är konstruerade på det där sättet (två kraftiga brädor på ömse sidor om takstolen) och de är likafullt bärande, en del av själva takstolen helt enkelt. Det händer att folk glatt plockar bort dem men det är inget man borde göra utan att kolla med en konstruktör...

Ang utbyggnadsalternativet så tycker jag, fast jag inte är expert och inte kan säga hur du skulle göra, att det borde vara relativt enkelt. För eftersom det redan finns en "kupa" där borde ju de takstolarna redan vara kapade och avväxlade.
 
Okej, då får vi låta kattvinden vara och fundera på utbyggnaden.
Vad ser ni som den största svårigheten med den är utbyggnaden? Är det anslutningen med taket?
 
Anläggning av en bra grund och sen just taket tror jag så här på långt avstånd.
 
Här kommer en närmare bild.

Grund? Menar du för breddningen av allt? För balkongen behöver man väl inte göra så mycket med, plocka bort plåttaket så är det bara att bygga på?


Det känns som det vore lättare att fortsätta ut med det platta taket, men jag vet inte om det skulle bli speciellt snyggt....?

Postar en bild jag hittade. Det är lite det där stuket vi är ute efter. En
 
  • fasad.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • herrgård.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ja, även de där 1,5 m behöver ju sin grund som ska anslutas till den befintliga på rätt sätt...

Takanslutningen, som sagt, och överhuvud taget den del av det nya taket som "överlappar" det gamla, där skulle jag anlita hjälp för att få en konstruktionsritning. Det är säkert vardagsmat för vana byggare och konstruktörer men inte helt lätt att luska ut själv för såna som du och jag.

Fortsätta ut med det platta taket: Men det lutar väl, så skulle det inte bli lite väl lågt i framkant? Jag tror inte heller att det skulle bli så snyggt. Skulle föredra sadeltak som på det gula huset.
 
Breddningen skulle vi vilja göra hur som helst, för att få en bredare hall.
Jag funderade på att gjuta plintar, det är väl bra?

Har läst att man ska ha en rörelsefog mellan olika grundtyper. Vad innebär det i praktiken? Nu står huset på granitblock, det kanske räknas som samma grundtyp eller?

Ska ta kontakt med någon snickare om konstruktionen. Om vi skulle göra allt själv, tror ni 100.000 är en rimlig uppskattning på vad det kan kosta? Det rör sig alltså om cirka 23 kvm (inklusive hall på nedervåning), men en rätt stor takyta (plåttak).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.