Y
Något billigt ingrepp som snabbt skulle höja känslan av ett färdigt bygge vore just gardiner.

Dock så sitter mina fönster med 20cm avstånd så det känns svårt att göra som alla andra moderna personer och ha panellängder i början och slutet av raden.

Gardinkappor har jag funderat på, men dels är det svårt att hitta i butikerna, samt så tjoar ju alla till att man är gammal gubbe och man väljer något så omodernt.

Har funderat lite på hissgardiner men då hade jag velat att de hade gått en bit utanför "fodret" vilket inte är meningen och då svårt att finna färdigsydda.


Vad tycker ni?
 
Vi har en liknande fönstervägg på 6 meter och valde gardinkappa som vi sydde själva. Enligt den kunniga expediten i gardinaffären är kappa nu på väg tillbaka efter att tidigare ha varit omodern. Vi är nöjda med vårt beslut och tycker att kappan ger ett ombonat intryck, vilket behövs eftersom vi har vitmålade väggar i hela huset.
 
Y
85-0382.jpg

Gillade detta tyget fast fanns bara 140cm bredd... undra om man kan lyckas sy samman det utan att sömmarna syns sen... Fast rött i mitt ljusa rum kanske blir lite dramatiskt... hum..
 
Texten på tyget du visar borde vara på längden och inte på bredden. Så att de 140 cm är uppifrån och ner på bilden du visar. Annars skulle det ju innebära att man aldrig kan sy nåt längre än 140 cm av tyget.
Det där tyget är rätt så stilrent, inte massa blommor eller liknande på så enligt min mening behöver det inte bli så "tantigt".

Mitt första förslag är att du syr gardinkappan lika lång (eller något längre) som fönstret och sätter i såna här: http://www.mobeljakt.se/images/companys/products//68/caa64bd5ece7d1706d4f538b4a1b0cb0.jpg

Alternativ 2 är att göra tyget ca 1,5 ggr fönsterväggens längd och sätta i öljetter såhär:
http://static.fameads.com/catalog/1/171813/original_0.jpg

Det tror jag kan bli riktigt snyggt :)
Färgen på tyget passar bra in i rummet med mot den vita fönsterväggen och den mörka fondväggen :)
 
Y
Fast jag tror allt att det stämmer att bredden är 140cm. De säljer färdigsydda varrianter och ingen är bredare än 140 utav dom heller.

Serie med trendigt kursivt texttryck som går ton-i-ton med bottenfärgen. 100% bomull. Tvätt 40°. Krympning 5%. Bredd 140 cm.
:(



texx_1323916.jpg

texx_1315256.jpg
 
Vart finns det att köpa?
 
Y
Elliz skrev:
Vart finns det att köpa?
Jotex. Läs dock kommentarerna för vissa har skrivit varningar till några av produkterna. Minns inte vilka. Att det är fel nyans i verkligheten, att det färgar av sig osv.
 
Det är faktiskt paneler som är ute!
Dina polare är ej uppgraderade till 20.12
 
Y
Svårt att hitta roliga tyger att sy så breda ting dock.

Vad finns det för fler ställen med lite mer, mja, "ungdomliga" tyger?
Mönsterlösa enfärgade känns julite sådär halvtrist också.

Nu vill jag ju tro att man kan sy samman några 140cm på ett kreativt sätt så man inte tänker på att det vore en nödlösning.
 
Redigerat:
Jag föreslår att du syr ihop flera lösa längder och ser till att du har såpass bredd på det hela att du kan vecka gardinen ordentligt. Sedan ser du till att de vertikala sömmarna ligger inne i vecken (mot fönstret) när du hänger upp dem så syns de mindre än om de ligger ut mot rummet. Det har fungerat bra för mig. Dessutom är det snyggare med veckade än släta gardiner.
Jag har även sytt släta gardiner genom att använda olika tyger för då är det ju meningen att sömmarna skall synas.

Panelgardiner har jag aldrig gillat. De har en sådan komplicerad upphängning med skjutskenor och man skall ha flera stycken i olika färger och de är helt omöjliga att dra undan eller dra för helt och hållet för solskydd. Jag gillar kappor och längder, enkla att göra och hänger man dem snyggt efter tvätten kanske man slipper stryka dem eftersom de ändå skall veckas när man hänger upp dem. Panelgardinger måste strykas eftersom de skall vara släta.
 
Om du syr ihop dem, försök skarva där det inte är någon text. Då syns det kanske inte lika mycket. Pressa sömmarna ordentligt efter att du sytt ihop och använd en tråd som går i samma ton.

Övriga tips på tygaffärer är:
www.stoffochstil.se
http://www.ohlssonstyger.se
http://butik.jofotex.se
http://www.jonic-textil.se

Tror att du kan hitta mycket fint där med betydligt bättre kvalitet än på Jotex. Stoff och stil är en stor favorit hos mig. Bra kvalitet, riktigt bra priser och snabb frakt (brukar ta 4-6 dagar för mig).
Brukar finnas mycket att välja på med :)
 
P
Jag tror det blir snyggt med en lång kappa i det fönstret. Det kommer att bli bra om du syr ihop flera längder och "gömmer" skarvarna genom att vecka gardinen.

Sen ska man inte bry sig så mycket om vad andra tycker. Det är ju faktiskt du/ni som bor där som ska trivas.
 
Y
Det var ju klart att de hade slut på de tygerna. :(


Såg dock ett annat monteringssätt på hissgardinerna.
85-0239.jpg

Kanske vore något... Fördel: blir inte så klumpigt.. nackdel; blir väl för klent.. så rummet känns tomt..
 
AnneFi
Jag har panellängder överallt och tycker att det är SKITtråkigt.
tyvärr är det svårt att få¨det snyggt med öljetter när alla mina gardiner finns bakom möbler.

Den första hissgardinen du visade ska jag sy själv fast i solgardintyg.
du kanske också kan göra det. eller köpa färdiga och sedan sätta några snygga maffiga öljettlängder på var sida?

då får du känslan av mjukt och varmt med tyg och ändå har något du kan dra ner som tar bort solen från tv:n.Om du har en i det rummet vill säga.

Att bara ha platta hissgardiner tror jag blir tråkigt.
 
Jag skulle sätta ett takmonterat skensystem och flera längder (inte så breda), gärna fingerkrokade. Du har en iögonenfallande tapet och jag tror att längderna skulle kunna vara i en stark färg som den vinröda du visat. Kanske tvåfärgat tom. Bara en kappa högst upp skulle för mig bli obalanserat.

Varför skena och inte stång? Med skena så har du inte fästen som hindrar dig att dra gardinerna dit du vill.
Längderna går givetvis att kombinera med hissgardiner.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.