Hej!
Jag är totalt okunnig inom detta område och behöver er expertis.

Vi bor i ett radhus som ligger i suterräng, och som under sommarhalvåret blir SUPER varmt, och speciellt då på ovanvåningen då vi kan ha nästan 30 grader på inomhus.
Nu har vi äntligen haft en installatör från Elon här som jobbar med att installera kylaggregat/luftvärmepump, osv.

Han påstår att det skulle kosta oss att ca 600-900 kr/månad att driva det kylaggregat som han föreslog att vi skulle köpa.
Jag trodde att det skulle kosta oss mycket mer per månad att driva den?
Här är modellen för den som undrar och som kan tyda det bättre än mig: https://www.klima-therm.com/se/kaisai-fly-kwx-0924-hrgi-0979-kw,806,se

Och det är då KWX-12 HRGI som han rekommenderade oss som finns med i produktbladet.

Vi bor på 115kvm och han menade på att man bara behövde ha den på ovanvåningen och fokusera på dom kvm som är där då kylan sjunker och kommer ta sig ner till nedervåningen ändå.

Behöver inte ha en exakt summa, jag undrar mer om det finns någon där ute som har huvudet mer på skaft än vad jag har och som tycker att denna månadskostnad låter rimlig?
 
Beror ju hur mycket man låter aggregatet arbeta och vilket el-pris man har där man bor. Generellt är årsverkningsgraden för kyla väldigt hög för moderna luftvärmepumpar, SEER 6 - 7 som du kan se i databladet. Alltså mycket kyla med lite el. Sedan blir det ju inte 40 grader i Sverige och alltid svalare på natten så det är stor skillnad jämfört med riktigt varma länder. Dessutom bara under ett begränsat antal veckor mitt på sommaren. Elförbrukningen blir väldigt låg totalt sett. Bra persienner och/eller markiser bör man naturligtvis ha som tar bort den värsta strålvärmen mitt på dagen.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
Innan jag skaffa solceller bruka jag ligga på ca 350kwh/månad Juni, juli och augusti i totalt förbrukning.
Körde ac i stort sett dygnet runt då.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 2 till
  • Laddar…
E Emanuel01 skrev:
Innan jag skaffa solceller bruka jag ligga på ca 350kwh/månad Juni, juli och augusti i totalt förbrukning.
Körde ac i stort sett dygnet runt då.
Då stämmer det ju ungefär... Det låter sjukt mycket billigare än vad jag trodde. Tack för svar!
 
J Josth skrev:
Beror ju hur mycket man låter aggregatet arbeta och vilket el-pris man har där man bor. Generellt är årsverkningsgraden för kyla väldigt hög för moderna luftvärmepumpar, SEER 6 - 7 som du kan se i databladet. Alltså mycket kyla med lite el. Sedan blir det ju inte 40 grader i Sverige och alltid svalare på natten så det är stor skillnad jämfört med riktigt varma länder. Dessutom bara under ett begränsat antal veckor mitt på sommaren. Elförbrukningen blir väldigt låg totalt sett. Bra persienner och/eller markiser bör man naturligtvis ha som tar bort den värsta strålvärmen mitt på dagen.
Tack! Superbra svar!
Han menade på att jag ska köra den dygnet runt för att hålla en jämn tempratur vilket blir billigare i längden då maskinen inte behöver jobba så mycket för att trycka ner värmen om man stänger av den, om jag fattade det rätt...
Och isf skulle jag nog köra den från typ maj till slutet av sept typ.
 
2 2MS skrev:
Då stämmer det ju ungefär... Det låter sjukt mycket billigare än vad jag trodde. Tack för svar!
För att förtydliga, denna förbrukning var inklusive vv, tvätt, matlagning mm.
 
  • Gilla
2MS
  • Laddar…
2 2MS skrev:
Då stämmer det ju ungefär... Det låter sjukt mycket billigare än vad jag trodde. Tack för svar!
Det är troligen räknat i överkant också, det kostar ju i princip inget att ha AC igång om man ser till helheten.
 
  • Gilla
2MS och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.