...som Sverker Olofsson brukar börja frågor med. ;)

Jag har anlitat en elektriker för att installera en ny elcentral samt dra in en ny elkabel till det nymålade köket. Jobbet som sådant var bra utfört, men "finishen" var jag inte nöjd med.

På cirka 20 ställen (väggar, tak, dörrkarm och frys) hade elektrikern lyckats slå i med hammare eller annat verktyg, och skavt/slagit av färg/missfärgat de nymålade väggarna, etc.

Så frågorna är:
Vad kan man ställa för krav på en elektriker i detta fallet?
Är det bara att måla om själv? Eller är det rimligt elektrikern drar av en timmes jobb från sin faktura, som kompensation för att jag målar om?

Elektrikern anser nämligen att det är fullt rimligt att det blir såhär. Jag är inte lika säker på det.

Någon som varit med något liknande? Vad hände och hur löste ni det?

Ha det fint!

Ivar, Stockholm
 
Välj en annan elektriker nästa gång eller se till att allt är draget innan målning. Då kan man även foga in ledningar med latexfog innan man målar så blir det snyggare resultat.
 
Hej igen!
Såhär svarade en konsumentvägledare på mina frågor (frågorna finns i mitt första inlägg här ovan):

När man anlitar en hantverkare för ett arbete av ett slag som kan medföra att viss skada kan uppstå pga arbetets art, bör man redan från början ha avtalat om detta för att slippa hamna i en senare tvist.

Om en hantverkare gör arbeten i din bostad och oavsiktligt förorsakar skador måste han kunna visa att han inte varit försumlig för att slippa betala skadorna.

Kan ni inte komma överens kan du låta Allmänna reklamationsnämnden avgöra ärendet, www.arn.se.

- -

Eftersom jag bedömer att jag själv kan åtgärda skadorna (vilket jag redan gjort), så får det stanna vid det.
Jag har lärt mig att nästa gång jag anlitar hantverkare ska jag fråga exakt vad som kommer att hända i samband med jobbet han/hon ska utföra.

Ivar
 
Tråkigt att höra... men samtidigt bra att någon tar upp det här för då får vi andra nåt att tänka på/lära. Det var kanske det enda positiva man kan få ut av den här historien. Ha det gott Ivar!
 
En stor rulle wellpapp som man använder till att täcka in kan vara en billif försäkring..
 
Man får nog räkna med vissa skador när saker installeras.
Sen finns det ju mer eller mindre duktiga elektriker där ute.

Ofta är de dessutom lite extra stressade när de är hos privatpersoner.
Dels för att det är ganska stora pengar för en privatperson.
Och så brukar gärna svensson stå och bevaka vad som händer.
 
En elektriker håller i kablar?
Hammare? det behövs en snickare?
Eller ;D ;D ;D
 

[/quote]
Ofta är de dessutom lite extra stressade när de är hos privatpersoner.
Dels för att det är ganska stora pengar för en privatperson.
Och så brukar gärna svensson stå och bevaka vad som händer.[/quote]

Just bevakandet kan göra mig väldigt otålig/stressad.

Tänk på det ni som anlitar hantverkare, försök göra något annat under tiden, framförallt om det är någon form av felsökning eller liknande. det går nästan alltid mycket fortare om man får jobba ostört, samt att det är när nån hänger över axeln som man gör misstag.



 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.