Jag är en nykomling här på byggahussidan.

Jag har anlitat byggare för att lägga om ett tak på ett hus byggt 1760, ett brutet sadeltak. Allt från grunden behövdes göras, dvs råsponto osv och vi har även tagit upp en takkupa. Det visade sig emellertid att hela taket blev helt snett och från ytterkanterna sluttar det innåt om man står framför långsidan på huset. Det är mycket synligt och takpannorna ligger redan på, dit spikade. Dessutom är taket skevt, byggarna har kilat upp vid några takstockar men inte alla vilket enligt min mening gör att det blir skevt. Dessutom är vänstra sidan runt decimetern kortare än den högra halvan av taket.

Byggarna förklarar att det inte går att göra bättre på ett så gammalt hus och det enda hade varit att köpa nya takstolar men det skulle jag aldrig ha råd med?!
Nu är vi rätt irriterade på varandra eftersom jag inte vill betala förrän problemet är åtgärdat. Jag hade förväntat mig att taket skulle bli bra och det har aldrig sagts något om att det skulle kunna bli snett. Vi påpekade dessutom i ett tidigare skede att vi tyckte det verkade snett men då sa killarna att problemet var åtgärdat genom att de rest upp stommen.

Vad ska vi göra????

Tacksam för era kommentarer så vi vet hur vi ska agera fortsättningsvis.

 
Hemmakatten
Hmmm, jag hade nog anlitat oberoende byggingenjör för bedömning. Dessutom borde personen var förtrogen med gamla hus. Länsantikvarieämbetet kanske kan tipsa om lämplig person med kunskaper om gamla hus.

Tror att ett så gammalt hus kräver extra omvårdnad och skötsel, vilket de flesta byggare i dag inte har kunskap om,.

Hopps det löser sig för er. Berätta gärna hur det går. Det är som sagt inte många hus från 1760 som står kvar idag.
 
Tack för tipset! Vi ska prata med byggkillarna och med några andra byggkunniga personer. Vi tänker i alla fall inte betala för att sedan behöva göra om jobbet men jag meddelar senare hur det blev.
 
Generellt skrev:
Tack för tipset! Vi ska prata med byggkillarna och med några andra byggkunniga personer. Vi tänker i alla fall inte betala för att sedan behöva göra om jobbet men jag meddelar senare hur det blev.
Min erfarenhet av så gamla hus är att man helt enkelt skall ge fan i att rikta upp dem... Det ser bara värre ut då.... VIsst lite kan man skeva till det men nej..Ett hus som satt sig klart och är så där 1700 tals snett skall förbli snett för om man riktar upp det ser det snedare ut... Det är som att använda sig av ett vattenpass i ett badrum när man sätter upp inredning på kaklade väggar. Eller härjar med vinkel hake i gamla hus. Det finns inte en vinkel som är rät.....
 
Många tack för informationen. Bra att veta detta då en byggfirma föreslagit att vi ska rikta upp hela huset. Dessvärre har nuvarnade firma redan försökt rikta upp taket, kanske därför det blir så fel. I och för sig har de till viss del erkänt att taket är skevt så just nu försöker vi se vad som behöver göras för att få det hela bra. Vi kommer att få byta firma helt enkelt eftersom vi har problem med nuvarande byggfirma, men vi vill ju inte betala dubbelt upp för arbetet pga deras misstag.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.