Goddag alla byggahusare.

Jag är i färd med att renovera det gamla garaget. Med detta blir det ny eldragning osv (OBS jag ska ej koppla något själv)
Jag har en elektriker som är vänners bekanta och har haft med honom att göra tidigare.
Iallafall, så hade jag tyckt det varit snyggt och prydligt att ha en normcentral i garaget med olika säkringar för de olika delarna (belysning, eluttag, garageport osv....) mest för att det som sagt känn prydligt. Men är det "overkill" att ha det på de viset? Tycker dess utom det hade varit skönt med en jordfelsbrytare i garaget också om något skulle hända där.

Kabeln till garaget kommer ifrån husets diazed-central, dvs den kabeln ligget på en säkring 16a, med andra ord är det en 1-fas kabel (med neutral och jord) som kommer till garaget. så är det något som skulle lösa ut i garaget löser jordfelsbrytare hela huset.

Hoppas ni förstår min mening, vill gärna höra fleras olika åsikter, och inte bara min och elektrikerns (då jag ibland kan tycka han haft lite halv knepiga förslag/åsikter) kom med era förslag/tankar osv.
 
E
Framför allt underlättar det med kabeldragning till garagets olika delar då man kan använda 1,5mm² istället för 2,5 som man bör använda vid 16A
 
  • Gilla
Nyblivenhusägare123
  • Laddar…
E Emil_K skrev:
Framför allt underlättar det med kabeldragning till garagets olika delar då man kan använda 1,5mm² istället för 2,5 som man bör använda vid 16A
Med andra ord tycker du det hade varit en bra idé att ha en undercentral i garaget med huvudbrytare och JFB samt olika grupperingar?
 
tommib
Om du bara har en enfasig 16 A matning till garaget så skulle jag absolut inte rekommendera en undercentral. Om du vill gå ner i kabelarea kan man sätta en minikapsling på 2-4 moduler och stoppa in en 10A dvärgbrytare men en regelrätt kapsling med flera grupper är svår overkill.

Däremot kan du överväga att mata garaget direkt från mätarskåpet och då skulle jag lägga det som en separat egen central med egen JFB osv.
 
  • Gilla
Larjac och 1 till
  • Laddar…
Vårt garage (och vårt stall också iofs) matas direkt från mätarskåpet.
Där sitter jordfelsbrytare för var och en av de byggnaderna, och kabel ut.
I garaget har vi lysrörsarmaturer och platsbelysning i verkstad och garage, allmänna uttag för diverse, och uttag för portöppnaren.
Allt alltså på en fas 16 A. Funkar fint, men så gör vi inga tyngre arbeten där heller.

PS
Var just ute och kollade. Det var 25 A huvudsäkringar i mätarskåpet,
fastän vi bara har 16 A abonnemang :thinking:
 
B
Har du ratat idén att dra trefas till garaget från huset/diazedcentralen? Annars kan det vara en idé, lite beroende på hur du tänker nyttja garaget.
Thyro89 Thyro89 skrev:
Med andra ord tycker du det hade varit en bra idé att ha en undercentral i garaget med huvudbrytare och JFB samt olika grupperingar?
Det beror också lite på vad för typ av utrustning som drivs i/från garaget, exempelvis eluttag på utsidan osv.
Om din tanke är att enbart mata garaget med enfas på 2.5mm^2, så hade jag iaf satt en JFB och ett par/tre dvärgbrytare i en normcentral. Alternativt några PSA:er istället.
 
B Bergsmongo skrev:
Har du ratat idén att dra trefas till garaget från huset/diazedcentralen? Annars kan det vara en idé, lite beroende på hur du tänker nyttja garaget.

Det beror också lite på vad för typ av utrustning som drivs i/från garaget, exempelvis eluttag på utsidan osv.
Om din tanke är att enbart mata garaget med enfas på 2.5mm^2, så hade jag iaf satt en JFB och ett par/tre dvärgbrytare i en normcentral. Alternativt några PSA:er istället.
Nej ideen om att ha trefas (med trefas uttag i garaget) har egentligen funnit med i tankarna länge. Saken var att det skulle bara bli en lättare "uppfräschning" från början, dvs rensa ut, bättre förvaringar, ny färg osv. Tänkte bara utnyttjat den elen som fans där, men tänte att man lika bra kunde förberett med en normcentral, och i framtiden "uppgraderat" centralen med en trefas. Men det är kanske svårare att gå det hållet än att göra det direkt från början?

Vet inte hur stort projektet blir om man ska dra en ny kabel från husets central och in i garaget. Men visst det hade ju varit skönt att gjort "rätt" från början.

Men annars är nog din tanke om att sätta en JFB och ett par/tre dvärgbrytare, den lösning jag försökt tänkt mig nu på senare, som sagt, bara för att få en liten mer "strukturerad central" i garaget.
 
tommib
Fast om du bara har en grupp som matar garaget, vad är det du ska "strukturera"? En extra JFB i garaget är bara irriterande eftersom du inte vet vilken som löser (endera eller båda) när du gör något.
 
  • Gilla
jonas_da och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.