Jag håller på att inreda en källare och kommer i något stadium inreda ett badrum (handfat, toalett och dusch) där.

Jag har varm och kallt vatten tillgängligt (ett rör av varje går förbi på insidan av väggen, koppar med en hårdlödd skarv) och tänkte koppla på mig där. Men jag funderar på hur jag sedan drar rören där, kan/får jag fräsa spår i väggen och putsa in rören där? (utan skarv någonstans, påkopplingen kommer har ballofix och ligga utanpå).
Det blir inga problem med tätskikt efteråt?
 
Byt till PEX om du skall putsa in rören. Alternativt dra utanpåliggande kromade rör längs med taket (i alla fall in i duschzonen) efter att du gjort tätskiktet.
 
Krilleman
Heldragen inputsad prisol är inte fel att göra heller om du hellre vill ha koppar.
 
  • Gilla
sj6
  • Laddar…
Oj, snabba svar här, tackar för det!

Egentligen behöver det ju inte vara koppar, vet inte varför jag hängde upp mig på det.
Jag tänkte på att dra kromat på utsidan, men tänkte att det är ju snyggare nu när jag har möjlighet att fräsa in det.
 
Eller kanske pex rör-i-rör vore smidigt.
 
Jag tog för givet (vet inte varför) att rören som kommer ner är koppar, men när jag kikar på vad prisol är så ser ju de ut exakt så. Lite "förisolerade".
Jag har läst på säkert vatten nu så jag tror jag har kolla på vad jag får/bör göra. Jag var osäker på om man fick gjuta in saker (vilket man ju får så länge livslängden är hög och inga skarvar finns).
 
nombz skrev:
Eller kanske pex rör-i-rör vore smidigt.
Prisol är snällare då det bygger mindre. Pex med fixturer och skena kan vara en riktig pina på putsad vägg.
 
Krilleman
Att tänka på är, oavsett material-val, så måste rören komma vinkelrätt ut ur väggen!
 
krilleman_215 skrev:
Att tänka på är, oavsett material-val, så måste rören komma vinkelrätt ut ur väggen!
Varför måste de göra det?
 
bobas skrev:
Varför måste de göra det?
Även om Krilleman_215 redan givit en eminent förklaring så är det självklart... självskrivet, sunt förnuft, logiskt tänkande etc...
 
isolde skrev:
nombz, använd en väggdosa istället för väggbocksstöd. Väggdosan bygger 45 mm, medan väggbockstödet 70 mm. Dessutom slipper du böja PEX-röret, om det nu skulle visa sig vara problematiskt.
[länk]
Och med den får väl endast LK's pex användas? Kan vara värt att nämna.
 
Ja, det är väl inte så många andra som kör med 16 mm PEX, än just LK.
 
Krilleman
isolde skrev:
Ja, det är väl inte så många andra som kör med 16 mm PEX, än just LK.
Uponor MLC - Deras svar på LK PAL

Väggdosan i sig är godkänd, men det känns lite bättre inombords att dra ut skyddsröret "helt" genom väggen. Så går det att spåra upp tillräckligt, gör det. Går det inte så kan väggdosan vara ett alternativ.
 
  • Gilla
sj6
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.