Elräkningsdokument med månadsförbrukningsdiagram, energiskatt och fast elnätsavgift detaljer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Det är OK. Jag tror inte elnätsföretaget fuskar med fakturorna.:D
 
  • Gilla
Hamit
  • Laddar…
Mats-S
hmm ... för mig är det omöjligt att läsa vad som står på bilden, kanske du kan ta om den i lite större format?
 
  • Gilla
Hamit
  • Laddar…
Klicka på den så ser man ju, men vad är frågan? En helt vanlig elräkning?
 
J
Omöjligt att ha åsikt om årsförbrukningen, men den är genomsnittlig på ca 20000kwh för en villa. Med värmen avstängd mellan jun-aug är dessa månader tacksamma att kolla husets förbrukning exkl värme, dvs "grundförbrukningen". För mig är "grundförbrukningen" under jun-aug ca 40% av toppförbrukningen dec-feb. Då kör vi AC vid behov. Din andel "grundförbrukning" verkar vara högre. Mer än kommentar än någonting annat... återkom med tydligare fråga.
 
H Hamit skrev:
[bild]
Hej!
Det är inte fusk, jag är ute.
Jag undrar om det kostar så mycket för ellevio att leverera elen. Själva brukningen för elen kostar 1281:- från energi bolaget.
Totalt hamnar man 2181:- + 1281 = 3461:-
för december månad.
 
Ser billigt ut

Var glad och betala
 
Var glad att du har en så låg fast nätavgift, jag bor i skåne och min fasta avgift är 537 kr/mån eftersom jag bor i den dyraste zonen
Tänk om ni som bor i norr skulle vara rvugna attbeyala 10 ggr mer för de produkter som produceras här nere
Det är åt h-e med indelningen i zoner vad gäller nätavgiften
Min räkning för dec med förbrukning på 2354 kWh blev 3464 kr
 
Om det är elområde du avser med "zon" så har ju det ingen inverkan på nätavgiften.
Och att det generellt skulle vara billigare nätavgift i norr är också fel.
Vattenfall som har koncessionen där jag bor är t.ex. dyrare i norr än i söder:
Norr: 20A huvudsäkring: 579kr/månad
Syd: 20A huvudsäkring: 482kr/månad
 
Mats-S
B BrokenArrow skrev:
Om det är elområde du avser med "zon" så har ju det ingen inverkan på nätavgiften.
Nej, men Uffe A har helt rätt i att elen på årsbasis är dyrare i södra Sverige än i norra Sverige, detta pga indelningen av landet i fyra elområden;
https://www.energimarknadsbyran.se/el/dina-avtal-och-kostnader/elpriser-statistik/elomradespriser/

"När det är brist på el eller när överföringskapaciteten inte är tillräcklig kan elpriset bli olika i de fyra elområdena. I södra Sverige kan elen bli dyrare än i norra Sverige."

Och det lär ju inte bli bättre av att man av idiotiska politiska skäl stänger ner säker och fullt fungerande kärnkraft som vi har här i mellan och södra sverige, samtidigt som elbrist hotar. Alltså ännu mer beroende av elen som kommer från norrland ...
 
O
Debiteringen i din faktura ser helt normal ut. Avgifterna är alltid högre än energipriset
 
Du verkar snitta 3kw på vintern.
Och 20A säkring tillåter upp till 14kw.
Har du inte något som gör att du kommer över 11kw så hade jag gått ner i säkring storlek.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.