Hej!

Mitt första inlägg på byggahus! Bor in ett radhus med FTX ventilation där luften blir väldigt torr under vintern <30%. Mitt intryck av ventilationen är att det även i "borta läget" finns ett tydligt luftflöde. I badrummen försvinner kondensen då man duschar inom någon minut.

Syftet med ventilationen är väl både att fukten skall bort och att syre/koldioxid nivåerna i luften skall kännas ok. Men om man upplever god luftkvalite och bevisligen har torr luft, är det ok att låta ventilationen vara i "borta läget" trotts att man är hemma?

Tacksam för era perspektiv!
 
Yes, det går bra att köra i bortaläge en period . Håll bra koll bara som du verkar göra.
 
  • Gilla
gustav7354
  • Laddar…
Claes Sörmland
Det är inte så att FTXen är felinställd så att den överventilerar?
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Det är inte så att FTXen är felinställd så att den överventilerar?
Jag har funderat på det också, tycker FTXen låter ganska mycket... Får nog be någon kolla på det efter jul. Bor i Göteborg så har någon tips på duktig tekniker mottages det tacksamt!
 
G gustav7354 skrev:
Men om man upplever god luftkvalite och bevisligen har torr luft, är det ok att låta ventilationen vara i "borta läget" trotts att man är hemma?
Yes. Men reservation för att man inte har ett radonproblem.

Ytterligare en anledning till att man ventilerar är att få ner emissioner från byggmaterial etc. Det brukar dock mest kunna bli ett problem om huset är nytt eller nyrenoverat.
 
Klart att du kan om du känner besvär.
Jag kör mitt som vanligt. Endast när vi är bortresta eller på semester som vi sänker.
Jag gillar förövrigt torr luft även fast jag lätt blöder näsblod på vintern, inte bara sådär men när jag snyter mig kan det vara kört.
 
G gustav7354 skrev:
Hej!

Mitt första inlägg på byggahus! Bor in ett radhus med FTX ventilation där luften blir väldigt torr under vintern <30%. Mitt intryck av ventilationen är att det även i "borta läget" finns ett tydligt luftflöde. I badrummen försvinner kondensen då man duschar inom någon minut.

Syftet med ventilationen är väl både att fukten skall bort och att syre/koldioxid nivåerna i luften skall kännas ok. Men om man upplever god luftkvalite och bevisligen har torr luft, är det ok att låta ventilationen vara i "borta läget" trotts att man är hemma?

Tacksam för era perspektiv!
Man kan minska luftväxlingen vintertid. Ett tecken på att man minskat för mycket är när man få kondens på insidan fönstren.

R Runnis skrev:
Klart att du kan om du känner besvär.
Jag kör mitt som vanligt. Endast när vi är bortresta eller på semester som vi sänker.
Jag gillar förövrigt torr luft även fast jag lätt blöder näsblod på vintern, inte bara sådär men när jag snyter mig kan det vara kört.
R Runnis skrev:
på att men har minskat ventilationen för mycket är när man får mer än lite kondens på fönstrens insidor.
 
  • Gilla
mrPersson67
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.