Jag ska byta stående panel som är spikat direkt på asfaboard. Panelen sitter med 5 mm mellanrum och vid senaste målningen så målades panelen på plats vilket medförde färg på asfaborden.

nu ska jag byta färg på fasaden från brun till svart och undrar om jag kan måla strecken som idag finns mellan några panelplank?
 
A
Låter konstigt,har du någon bild på den fasaden? har inte sett den modellen av fasad med asfaboard däremot med masonit(målad)
 
Såhär ser fasaden ut. Jag har plockat bort en planka.

Huset är byggt 74 och just den här delen av fasaden står i rakt söderläge.
 
  • En fasad med en borttagen planka visar husets underlag, med träveranda i förgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Är det inga lockbrädor ?
 
Nej inga lock!
 
Och det är därför det blivit bruna ränder på asfaboarden.

inte mycket men eftersom jag ska byta panelen tänkte jag måla ränderna?
 
A
Märkligt! det bör ju regna/rinna rakt in men är det inga skador så har det tydligen fungerat ändå,kan väl inte skada att måla om du tänkt fortsätta med "stilen":)
 
Förklaringen till att det inte är några skador är att takfoten är 70-80 cm.

tänkte stryka med lite diffusionsöppen fasadfärg, samma som jag kör planken med.
 
Inne på samma spår: har det funkat tidigare så gör på exakt samma sätt igen. Ibland blir man glatt överraskad att saker som inte ”ska/borde” funka ändå gör det.
 
Jo alltså själva konstruktionen ska inte bytas. Frågan var om det går att måla på asfaboard och om det är något jag bör tänka på.
 
Eftersom boarden redan är målad sen tidigare bör det ju inte vara några konstigheter att måla den igen med den nya färgen . Antar att du får pressa in penseln med färg så den kommer in i springorna
 
Sittställning
Aaarå, du ska väl inte hel måla boarden så det bör inte va bekymmer alls vad jag kan komma på.
 
  • Gilla
Derbyboy och 1 till
  • Laddar…
C claym skrev:
Eftersom boarden redan är målad sen tidigare bör det ju inte vara några konstigheter att måla den igen med den nya färgen . Antar att du får pressa in penseln med färg så den kommer in i springorna

Den nya panelen ligger på bockar inomhus.
 
D Derbyboy skrev:
Jag ska byta stående panel som är spikat direkt på asfaboard. Panelen sitter med 5 mm mellanrum och vid senaste målningen så målades panelen på plats vilket medförde färg på asfaborden.

nu ska jag byta färg på fasaden från brun till svart och undrar om jag kan måla strecken som idag finns mellan några panelplank?
Inga problem att måla välj alkyd/oljebaserad färg.

Jag hade tidigare ett hus där hela fasaden var målad asfaboard med läkt på, så att det såg ut som en lockläcktpanel. Denna var 40 år när ja köpte och helt felfri.
 
Så länge endast de bruna ränderna målas så går det bra.
Asfaboarden är diffusionsöppen och bör inte tätas med färg, då kan inträngande fukt få svårt att torka ut. I synnerhet om det sitter ngn form av diffusionsspärr på insidan.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.