Har precis bytt glödlampa i hallen. Har dimmer. Men när jag tänder den fullt så börjar lampan ryka. Har jag köpt fel lampa? Är lampan för stark?

Armaturen heter Zero Camouflage och det står 150 W på sockeln.

Halogenlampan som jag satte in heter Osram Halolux Ceram 150 E 2870 lm 2900 K B15d.
 
  • Hand håller en OSRAM HALOLUX CERAM® lampa kartong med specifikationer av 150W och 2900K.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Hand håller en Osram Halolux Ceram 150W halogenlampa i förpackning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Haha
Poontus
  • Laddar…
Du kanske har ätit chips eller lagat mat?
Eh, allvarligt skämtat, du kanske har tagit på lampan med feta fingrar så olja och smutts som hamnat på lampan bränns bort. Halogen blir ju väldigt varma. Det borde sluta ryka ganska fort, eller så tvättar du av lampan.
 
  • Gilla
Poontus och 2 till
  • Laddar…
Ja, fett, smuts och damm brukar få halogenlampor att ryka. Det är likadant med halogenlampor på bilar, man ska aldrig ta på glaskroppen med fingrarna. Dels blir ljuset sämre, dels förkortas livslängden.

Vad gäller gamla armaturer här hemma som haft halogenlampor så har jag bytt ut allihopa mot LED.
 
  • Gilla
Per Eskilsson
  • Laddar…
Så kan det var. Tack! Det blev väldigt påtagligt när jag dammade av lampan, kanske för första gången på flera år.

Jag ska hålla ett öga på det nästa gång jag kör på fullt ös. Skönt att slippa gå runt i mörker.
 
C
Inga j-vla miljövänliga LED-lampor här inte! :crysmile:
 
  • Gilla
  • Wow
Poontus och 3 till
  • Laddar…
Vi har 12st halogenlampor i en armatur. Det sitter några LED på prov, inte jättekul att köpa 12 st led och inte säkert veta hur dom kommer funka med dimmer och 12v drivdon... :thinking: Drivdonet väsnas vid låg last (oavsett dimningsnivå).
Det lutar nog åt halogen igen. Billigare, tystare/enklare, slipper byta drivdon.
 
  • Wow
Per Eskilsson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.