Jag har aldrig flytspacklat förut, men när jag nu flytspacklade mitt kök blev det inte särskilt bra.
Jag hade tänkt lägga ett 6 mm tjockt skikt (upp till ca det dubbla i svackorna), och valde ett spackel som skulle klara tunna skikt, CM 720, från Bauhaus.

När jag hällde ut första hinken såg jag att det var klumpar, men tänkte jag bara fuskat med blandningen. Efter nästa hink när jag strök ut spacklet såg jag att det var grus, ca 20 mm kornstorlek. Se foto.

Flytspacklet ska enligt datablad och vad som står på säcken ha en största kornstorlek på 1 mm, och spacklet ska klara skikttjocklekar från 3 till 30 mm.

En av säckarna flöt inte ut över huvud taget, utan betedde sig som bruk, trots att den var blandad exakt likadant som de andra.

Jag kommer alltså att få mejsla bort hundratals gruskorn, eftersom de sticker upp för mycket för att lägga golv, eventuellt slipa den del av golvet där säcken som inte flöt ut ligger, och sen flytspackla igen.

Två frågor:
1) Har jag missförstått hur flytspackel ska vara, eller var det fel på produkten?

2) Kan nån rekommendera en produkt som INTE innehåller grus, och som flyter ut bra?

Hand som håller stora gruskorn från felaktigt blandat flytspackel med förväntad finare konsistens.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
De har jag aldrig varit med om. Men jag har bara flytspacklat ett antal gånger...
 
  • Gilla
Azur
  • Laddar…
ullet
I databladet som finns på hemsidan är det ju tydligt specat att kornstorleken ska vara mindre än 1 mm. Jag skulle reklamera spacklet om du är helt säker på att du inte fått med gruset från nåt annat håll (hinken/blandaren etc.).
 
  • Gilla
Azur
  • Laddar…
ullet ullet skrev:
I databladet som finns på hemsidan är det ju tydligt specat att kornstorleken ska vara mindre än 1 mm. Jag skulle reklamera spacklet om du är helt säker på att du inte fått med gruset från nåt annat håll (hinken/blandaren etc.).
Jag är helt säker att gruset kom ur spacklet.

Jag reklamerar spacklet, men kostnaden för spacklet är liksom ingenting jämfört med hur jävligt det blir att fixa till golvet nu.

Det låter på dig och CarlC89 som att risken att råka ut för det här igen med flytspackel från en annan tillverkare i alla fall bör vara liten.
 
A Azur skrev:
1) Har jag missförstått hur flytspackel ska vara, eller var det fel på produkten?
Tveklöst fel säger jag! Är det "solida" stenar eller klumpat spackel? Lite svårt att se. Finns det "bäst före datum" på säckarna och är det OK?
 
ullet
Du har rätt att kräva skadestånd för att rätta till felet enligt konsumentköplagen, kolla t ex på Hallå Konsuments hemsida: https://www.hallakonsument.se/klaga-angra-eller-anmala/vad-lagen-sager/konsumentkoplagen/

Fel på varan
Om det är fel på din vara kan du
  • Hålla inne så mycket av betalningen som krävs för att det ska fungera som säkerhet för ditt krav.
  • Kräva avhjälpande, det vill säga att få varan reparerad.
  • Kräva omleverans, det innebär att du får en annan, likvärdig vara.
  • Kräva prisavdrag eller ersättning för att rätta till felet.
  • Häva köpet om felet är av stor betydelse för dig, vilket betyder att du får pengarna tillbaka.
Så vill du ha lite kött på benen inför en diskussion kan du be en hantverkare offerera vad det kostar att fixa till (t ex slipa ner stenarna och spackla på nytt ifall det krävs för att få en ok yta).
 
  • Gilla
Workingclasshero och 1 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Är det "solida" stenar eller klumpat spackel? Lite svårt att se. Finns det "bäst före datum" på säckarna och är det OK?
Det är sten. Granit.
Jag ser inget datum på säckarna.

EDIT: jag skulle gott kunna tänka mig att den säck som inte flöt ut var gammal.
 
A Azur skrev:
Jag ser inget datum på säckarna.
Ja stenarna lär knappast ha "uppstått" även om produkten är för gammal men tillverkningsdatum ska finnas enligt produktbladet:
https://www.bauhaus.se/media/pdf/4330056A.pdf
Texten beskriver förvaring och förpackning: Lagringstid 6 månader och tillverkningsdatum på förpackning.
 
  • Gilla
Azur
  • Laddar…
ullet ullet skrev:
Du har rätt att kräva skadestånd för att rätta till felet enligt konsumentköplagen
- - -
Så vill du ha lite kött på benen inför en diskussion kan du be en hantverkare offerera vad det kostar att fixa till (t ex slipa ner stenarna och spackla på nytt ifall det krävs för att få en ok yta).
<djup suck> Ja, det är nog det som gäller. Jag hatar sånt här, det tar evigheter och är skitjobbigt, men vad kan man göra.
 
Har mejslat bort ett hundratal gruskorn som stack upp mer än 2-3 millimeter, tänker köpa Ardex K39 "superflytande" flytspackel för att jämna ut resten.

Har klagat till både Combimix och Bauhaus, och begär pengar tillbaka plus kostnad för nytt spackel från Bauhaus. Postar när jag vet mer.
 
A Azur skrev:
Har mejslat bort ett hundratal gruskorn som stack upp mer än 2-3 millimeter, tänker köpa Ardex K39 "superflytande" flytspackel för att jämna ut resten.

Har klagat till både Combimix och Bauhaus, och begär pengar tillbaka plus kostnad för nytt spackel från Bauhaus. Postar när jag vet mer.
Vänta med att lägga någon ny beläggning tills du har fått svar från BAUHAUS och Kombimix.

Ser inte så bra ut om du precis flytit ett nytt fint golv om de tex vill göra besök eller ha fler bilder.
 
  • Gilla
Azur
  • Laddar…
Vänta på vad tillverkaren har för info. Kan va gammalt och dåligt och har du otur måste allt bort för att få ett bra golv. Så inte de börjar spricka eller släpper kakor m.m mvh Thomas
 
  • Gilla
Azur
  • Laddar…
OK jag väntar på utlåtande från Bauhaus.
 
Combimix har inspekterat golvet, och går med på att spacklet var kontaminerat med grus, förmodligen från grovbetong. Jag får pengarna tillbaka plus 440:-. De ska spåra sändningen och kalla tillbaka säckar från samma tillverkningsbatch.

De säger i alla fall att spacklet var OK i övrigt, så jag behöver inte bila bort det utan kan bara flytspackla-om.
 
S
A Azur skrev:
Combimix har inspekterat golvet, och går med på att spacklet var kontaminerat med grus, förmodligen från grovbetong. Jag får pengarna tillbaka plus 440:-. De ska spåra sändningen och kalla tillbaka säckar från samma tillverkningsbatch.

De säger i alla fall att spacklet var OK i övrigt, så jag behöver inte bila bort det utan kan bara flytspackla-om.
Då får de ju skicka ut nya grabbar som spacklar golvet åt dig.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.