Själva trallen ska vara tryckimpregnerat 28x120. Dom har jag tänkt mig skruva i 45x170. Som skall ställas på leca blocken. Är det nödvändigt med tryckimpregnerat 45x170? Har nämligen en del 45x170 kvar. Tror ni det rutnar inom 10 år?
 
inte om du beandlar me cuprinol eller liknande ett par varv
 
Menar du måla eller olja in?
 
målas på ett par gånger kanske mer med tanke på att de e svårt och bättra senare bara. ev doppa ändträt. kanske finns ännu "starkare" grejer, men den är bra..
 
Hur mycket kostar det att måla/behandla dels i inköpskostnad men också i tid. Kommer du åt överallt och kan sova lugnt och veta att det inte börjar ruttna efter någon säsong? Jag hade inte tvekat att köra tryckta reglar. Då behöver du inte fundera på om det skulle ruttna av eller att skruvar släpper. Lägg de extra pengarna på tryckt, du kommer inte att ångra dig. Även om dina 45x170 reglar redan är inköpta och på plats. Det dyker säkert upp något annat projekt du kan använda dem till. Men orkar du måla/impregnera så funkar det säkert också, tryckt vet du håller med åren. Det får du ju garanti på. 10 år om jag inte minns fel på NTR tryckt trä.
 
Då åker dom oimpregnerade upp i taket.
 
Tjära dem annars, då håller det!
Jag tjärar stenkistorna när jag gör bryggor, då använder jag vanligt virke. håller i minst 20 år, de står ju under vatten dessutom. När de torkat klibbar det inte speciellt heller, samt luktar som skärgården gjorde förr :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.