Jag gissar på att det är en snöskrapa från en en tid när det var lite tjusigare och högtidligare med bil än idag, så det var värt att paketera en simpel snöskrapa i ett snyggt fodral av äkta läder. Den tiden borde vara mellan 40-60-tal gissar jag, kommer från min farfar. "BP"-loggan tyder ju i alla fall på att det är en bilpryl kan jag tycka.

Den är drygt 13x5 cm, skivan som fälls ut är i en tjock, tung, transparant plast. Jag fick knacka på den för att vara säker på att det inte var glas. Vad som talar emot min gissning är att jag inte kan komma på något bra sätt att hålla den för att få kraft att skrapa.

Någon som kan bekräfta eller har ett annat förslag?

Om det är rätt att det är en bilpryl så skulle jag gärna vilja att den övergick i mer uppskattande händer än mina, så är det någon som känner till ett forum där man kan bjuda ut lite äldre biltillbehör?

Bara så ingen missförstår, ett scenario där flera vill ha den och jag får en slant för den är absolut uppskattat, men om det inte sker så vill jag hellre att den skänks bort och hamnar i ett sammanhang där den pryder sin plats i stället för att skramla runt i sidofacket bland massa annat skrot i min Toyota tills den är så misshandlad och ful att den slängs.

20150227_114642.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Det var bättre förr!
Snyggare isskrapa har jag aldrig sett. Den går garanterat att sälja, bensinmacksprylar är ett stort samlarområde.
 
Tradera är ett lämpligt ställe att sälja denna på.
 
Något säger mig att det inte är en snöskrapa: det exklusiva skyddet, det opraktiska formatet, det onödigt dyra plastmaterialet (genomskinligt) för ändamålet.
Kan det vara någon typ avv bländskydd som man kan hålla för båda ögonen samtidigt? Med blått genomsinligt plast?
När man justera strålkastare t ex?
 
hsd
Har Du provat med google bildsökning
 
Jag skulle också gissa på något enkelt bländskydd att sätta framför ena ögat ifall man blir t.ex. solbländad.
 
Tack för förslagen! Bländskydd kan det ju vara.
Jag har skickat en fråga till BP, får se om jag har tur. Google anser att det är en portmonnä, tror jag, eller möjligen en sko :).

Jag har inte sålt mycket på¨Tradera, är det ett bra forum för lite mer speciella samlarprylar?
 
Krilleman
Då får jag testa det!
BP UK hade ingen aning men gissade på "a tool for industrial use, probably a wetstone."

Det tror jag då inte att det är, bländskydd låter mera troligt...
Tack för alla idéer!
 
lbgu skrev:
Jag skulle också gissa på något enkelt bländskydd att sätta framför ena ögat ifall man blir t.ex. solbländad.
Detta hör väl inte hit, men förr fanns det något slags filter för att färgblinda (röd-grön alltså) personer skulle kunna se skillnad på röda och gröna fyrljus ute på segling i farlederna.

Man kunde hålla ett filter för ögonen/ögat, och skulle på så sätt kunna se skillnad på rött och grönt.

Men, som sagt, det är väl långsökt :surprised:
 
Jag tror att det är en giveaway från BP som används till något annat än isskrapa.
 
thomas33 skrev:
Jag tror att det är en giveaway från BP som används till något annat än isskrapa.
Bra gissning, om än lite diffus. ;)
 
hsd
Kan vara något till oljeeldning...färgfilter för kontroll av lågan...eller?
 
  • Gilla
thomas33
  • Laddar…
Om nu BP tror att det är ett verktyg, så skulle du kunna vara tex en mätbit för att att kontrollera glipor vid bilbyggande tex mothuven mot karossen så det är samma avstånd runt om..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.