Hej. I det gamla torpet som vi just skaffat. (Kanske 100-150 år gammalt timmer hus med torpargrund.) har förra ägaren öppnat upp kattvinden på övervåningen. Där kan man se denna lösningen på takstolar och jag har aldrig sett det tidigare? Är det någon som har koll på gamla hus och sett detta förr eller är det något som man bör åtgärda? Oklart hur dock hahaha.
Takstolar i ett gammalt timmerhus med synlig förstärkning och isolering på en öppnad vind.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Bild av takstolarna i en öppen kattvind med synliga timmerbjälkar och en modern trästödskonstruktion i ett äldre torp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Med vänlig hälsning,
Martin
 
  • Wow
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
Det är inte så att man har sågat av den horisontella stocken för att man tyckte den var i vägen? Vad har det varit i de där hålen som det sitter gullfiber i? Har man tagit bort bjälklaget och flyttat ner det för att få mer plats?
 
  • Gilla
Workingclasshero och 2 till
  • Laddar…
ja det är nog nån som sågat bort nåt...........Frågan är varför de lämnat den där när allt annat primärt är borta? Eller så har de byggt moderna takstolar och sparat det där för att det är gammalt och rustikt. Typ på nåt märkligt vis..........I mina ögon är det ju helt förstört.
 
Aj då det lät ju inge bra... jag gissar att detta är gjort när man byggt övervåningen och då flyttat ner golvet en bit. På den pytte lilla vinden går det ju nyare bjälkar över som är smalare. Men då bör jag ju nog ta hit nått proffs o kolla! Tack för svar!

Med vänlig hälsning,
Martin
 
Ja, risken är att man har förstört konstruktionen så att väggarna riskerar att tryckas utåt av takets tyngd. Men det kan ju också vara korrekt gjort med riktiga dragstag och/eller nockbalk som ersätter bjälkarna. Det är svårt att veta utan att öppna upp och se hur det är gjort.
 
  • Gilla
Ofersson
  • Laddar…
Det ska ju finnas konstruktionsritningar på detta där lösningarna är redovisade, ett sånt här ingrepp får inte göras utan bygglov.
 
Trätakstolar och plankor på en vind som en del av husets takkonstruktion.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag har samma typ av takstolar hemma.
 
Är inte det där vanliga såkallade svenska takstolar?
En konstruktion som förekom från 1600-talet fram till 1920-talet ungefär. De brukar ha en tendens att bågna under belastning när det inte finns ett inre väggband som de kan stöda sig på. I brist på hållfasthetslära byggdes många sådana tak utan inre väggband.
 
Det är väl egentligen synd att kalla allt gammalt sånt där för takstol som i ett modern tänk. Förr byggdes allt på plats och ramverket för att bära taket kan ju se ut på många olika sätt beroende på om väggar ska förankras eller innerväggar stå på nåt eller vad som. Man gjorde ju inte som idag en lös takstol som sen lyftes på plats.
Det är ju därför man inte kan tänka på ett modernt sätt när man börjar kapa av delar och ta bort eller bygga om. Helheten kan ju vara mer komplicerad än så.
 
Takstolar kallades de på sin tid.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.