Mikael_L
Jag känner mig inte säker just här, och Biltemas support kunde inte heller ge svar.

I tvättstugan tänker jag köra biltemas rollade tätskikt och endast på golvet.
Nu är det betongplattan som golv och jag behöver flyta upp till rätt nivå på delar av golvet.

Så jag tänker mig att det blir ungefär så här:
Betonggolv.
Primer C ?
Flytspackel Litoliv S40
Primer F ?
Tätmembran Hidroflex

fix klinker och fog.

Men det är dessa primers vara och icke vara jag undrar över.
Biltemas kundsupport tyckte det skulle vara primer F överallt, för det hade han läst i Biltemas våtrumsguide. Men den har jag också läst och i deras guide tar dom inte upp flytspacklet i konstruktionen. Och killen medgav direkt att han inte hade en susning.

Så nu står jag här mellan två höbalar, primer C, eller primer F eller ingen primer alls?

Det blev tre höbalar tydligen. :rolleyes:

Hjälp mig ... :x
 
Du kan ju kika direkt på Litokols hemsida, där finns lite mer manualer för produkterna. Märkte när jag använde det systemet att Litokols egna manualer täckte en del informationsgap i Biltemas våtrumsguide.

I direkt anslutning till din fråga så använder man inte primer när man limmar folie på flytspackel med hidroflexen..eftersom primern i sig är vattentät och hidroflexen då inte torkar mellan primer och folie... och det sitter som berget även utan primer. Men Primer F går snabbt att rolla ut, torkar snabbt också...så jag hade nog kört med det innan hidroflexen för säkerhets skull trots allt, iochmed att du inte har folie.
 
Mikael_L
Forbo skrev:
Du kan ju kika direkt på Litokols hemsida, där finns lite mer manualer för produkterna. Märkte när jag använde det systemet att Litokols egna manualer täckte en del informationsgap i Biltemas våtrumsguide.
Jamen så jobbigt då, då ska jag ju hålla på och läsa engelska ... :O

Jag har kollat genom lite av deras material nu, men jag tycker nog att en hel del verkar vara nästan rakt av översatt till samma dokument som Biltema har för produkten.
Vad jag inte hittar på Litokols hemsida är lite mer övergripande info om hur en hel räcka produkter ska användas tillsammans.
Och då har Biltema exakt samma gap i information.
Biltema har ju som sagt sin våtrumsguide också, och där går man dels genom foliesystemet, vilket jag inte tänker använda. Dels det rollade systemet mot betong, vilket är exakt vad jag ska göra. Problemet med våtrumsguiden är att man inte tar upp min situation, att jag vill spackla upp lite först. Utan här smackar man på primer F och sen täskikt direkt på betongen.
Men jag Måste spackla upp. :(

I direkt anslutning till din fråga så använder man inte primer när man limmar folie på flytspackel med hidroflexen..eftersom primern i sig är vattentät och hidroflexen då inte torkar mellan primer och folie... och det sitter som berget även utan primer. Men Primer F går snabbt att rolla ut, torkar snabbt också...så jag hade nog kört med det innan hidroflexen för säkerhets skull trots allt, iochmed att du inte har folie.
Nä precis, det känns som att jag kan/bör ha primer F innan jag rollar hidroflexen. Primern skall väl ges tid att torka ordentligt bara, kan jag tänka.

Men ska jag ha primer på betongen innan jag flyter?
Och i så fall vilken primer, C eller F ...?
 
Mikael_L
På något vis har jag fått för mig att jag ska köra med primer C på betongen innan jag flyter.

Ty Primer F tror jag är mer ångtät än primer C.
Och sätter jag primer F, sen flytspackel, sen primer F igen och sist hidroflex så stänger jag väl in spackelkakan mellan två täta skikt?
Men jag vet faktiskt inte om primer C är diffusionsöppen. Av dokumentationen får jag känslan att den också kan vara tät. Biltema skriver vattentät, men den kan ju ha membranfunktion också, vara vattentät men diffusionsöppen.
 
oftast är det en ångspärr som är diffusionstät och sen gummit som är vattentät

Klart att det ska vara en primer innan flytspacklingen, men det kan du ju iof ta vilken som helst tex P51 från ardex, blanda enl, anvisningarna
antar att det inte är en källare? är det då risk för tillskjutande fukt så är det ju helt andra produkter du ska använda, men det vet du säkert

Här är väl ett skolexempel på varför man inte ska använda det billigaste tätskiktet man får tag på..... ett dyrare hade haft en riktig teknisk support
 
Mikael_L
Ja, jag kör detta i tvättstugan. Tänker att det inte är så viktigt där.

Till badrummet så kör jag LIP's. Sakerna står redan och väntar på få komma på plats. =)
 
Mikael_L
Fördelen med att jag startade tråden var att jag lyckades att själv strukturera upp problemställningen.
Första gångerna jag läste genom Biltemas information så försökte jag bolla alla delar av jobbet i huvudet samtidigt.
Inatt läste jag noga igenom primerC och litoliv-instruktionen igen.
Och jag är nu rätt säker på att primer C på betongen och sen litoliv flytspackel på detta är det rätta.

För litoliv.instruktionen nämner primer C som lämpligt underlag.
 
ofta blir det så, när man skriver ner det så kommer man på svaret själv :)
 
Det står klart och tydligt i biltemas våtrumsguide att man ska applicera ett tunt lager Primer F på betong och cementbaserade avjämningsmassor innan man rollar hidroflexen.

Och vad jag förstod framgick det även på flytspacklet vilken primer som gällde för den.

Det är det som är bra med billiga GDS'produkter, man behöver inte ringa runt till massa tekniska supporter, det finns färdiga gördetsjälv-guider där informationen framgår ;)
 
Redigerat:
Thomas Lundquist
thomasx skrev:
Det är det som är bra med billiga GDS'produkter, man behöver inte ringa runt till massa tekniska supporter, det finns färdiga gördetsjälv-guider där informationen framgår ;)
Även den dyraste godkända produkten har en folder/ guide som hantverkaren ska ge till kunden ihop med kvalitetsdokumentet om man är BKR-ansluten.
 
Mikael_L
thomasx skrev:
Det står klart och tydligt i biltemas våtrumsguide att man ska applicera ett tunt lager Primer F på betong och cementbaserade avjämningsmassor innan man rollar hidroflexen.

Och vad jag förstod framgick det även på flytspacklet vilken primer som gällde för den.
Ja precis, mitt på spiken.
I våtrumsguiden står det "Primer F på Betongen"
I Litoliv (flytspacklet) står det "grunda med primer C".

Så vilken av de två rekommendationerna ska jag välja då?
Och det kunde vare sig varuhuset eller importören (Biltema centralt) reda ut åt mig.
För att ingenstans i deras organisation finns det någon som har något intresse av att veta hur sakerna fungerar.
 
Jamen nu får väl logiken råda lite grand...?

Primer F för att fästa Hidroflexen, Primer C för att fästa flytspacklet...
Alltså, Primer C på betongen, sen flytspackel på det, Primer F på flytspackel, och hidroflex på det. Vad är problemet?

Våtrumsguidens formulering med "Primer F på betongen" syftar ju till om man ska rolla hidroflexen på betongen...
 
Redigerat:
Mikael_L skrev:
Ja precis, mitt på spiken.
I våtrumsguiden står det "Primer F på Betongen"
I Litoliv (flytspacklet) står det "grunda med primer C".

Så vilken av de två rekommendationerna ska jag välja då?
Och det kunde vare sig varuhuset eller importören (Biltema centralt) reda ut åt mig.
För att ingenstans i deras organisation finns det någon som har något intresse av att veta hur sakerna fungerar.
Nu ser du nog inte skogen för alla träden, tror jag ;)

Där du ska flyta litoliv på betong, ska du först prima med C
Där du ska applicera hidroflex ska du först prima med F

För mig är instruktionen solklar!?
 
Redigerat:
Mikael_L
Precis thomasx och Forbo.
Jag kom också fram till det själv, efter några genomläsningar.

Men detta som vi nu tycker är så självklart kan fortfarande inte Biltema ge någon support om, ...på någon nivå inom organisationen ... :O
 
Mikael_L skrev:
Precis thomasx och Forbo.
Jag kom också fram till det själv, efter några genomläsningar.

Men detta som vi nu tycker är så självklart kan fortfarande inte Biltema ge någon support om, ...på någon nivå inom organisationen ... :O
Vad menar du, det står ju i klartext i anvisningarna.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.