Mikael_L
Är det svårt tro?
 
Nje, jag har inte satt in fönster i min dörr.
Men jag har limmat på en nytt skal på utansidan av min, och såg då att hela innanmätet var frigolit, 40mm. Endast en ram på 40*70mm runtom, sen var det masoniten på insidan/utsidan som gav stabilitet.
Så om du kan såga ut ett hål där du vill ha det, limma dit en ny ram av planhyvlat och sen hitta ett fönster med smal karm så tror jag absolut att det går. Alt köpa en glaskasett i rätt storlek och själv fräsa en karm. Blir nog lite smäckrare.
Personligen hade jag gått på det senare alt.
 
Mikael_L
Jo en 2glas-kasett hade jag tänkt mig, eller två troligtvis.
De har jag nu ett pris på 350:- /st (ganska små ena alltså). Inte så blodigt mao.

Jag tänker mig att man sätter sänksågen i dörren och tar hål i både insidans och utsidans MDF eller vad det nu är för tunt material på ytan.
Sen pillrar man in en träläkt i mellanrummet och limmar med tving.
Slutligen en limmas någon slags list som täcker hålet på utsidan delvis och sen avslutar jag med att lacka om hela dörren.
Och glaskassetten läggs in i hålet mot listen på utsidan och så skruvar man fast en vacker list på insidan för att hålla fast kassetten ...

Men jag har ju aldrig gjort det, inte ens sågat isär en dörr så jag vet hur den ser ut inuti. Så jag kanske missar något viktigt ... ;)
 
D
En ytterdörr har väl ofta(st) en inlaminerad plåt också. Kan jag vara bra att undersöka inför sågningen.
 
Mikael_L
DIY_freak skrev:
En ytterdörr har väl ofta(st) en inlaminerad plåt också. Kan jag vara bra att undersöka inför sågningen.
Det låter som en jättebra sak att kolla upp. (y)

En sådan plåt kan väl också göra det bra mycket besvärligare att limma in något ... hmmm
 
Jag hade en sån plåt, elförzinkad 0.5mm.
Vet ej vad den var limmad med, jag skrotade plåten när jag byggde om dörren iaf.
Såg ut som kontaktlim, men det fungerar inte ihop med friggon, så något likande iaf.
Jag har för mig att det låg en regel tvärs över dörren i höjd med trycket, så du inte sågar i den.

PL600 ska gå bra då, lite tjockt kanske för en tunn och bra fog.
 
Mikael, jag tror att plåt i ytterdörr har inte funnits i alla tider, hur gammal är din dörr? Någon som vet när man började använda plåt?
(Jag har samma frågeställning/problem gällande en 35 år gammal dörr och en mörk hall)
 
Aluminiumplåt är vanligt i dörrar av den anledningen att det går att såga med vanlig klinga. Mycket billigare för dörrtillverkare.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.