Hej!
Jag har nog kanske lite "vilda" funderingar på att låt kanalfläkten som är installerad på kallvinden för att dra fuktig luft från badrummet även suga ut luften från vindsutrymmet oxå. Nu går den fuktiga luften ut i en kanal i skorstenen med hjälp av fläkten. Blir de fel tryckförhållanden då eller kan de vara ett sätt att få ut fuktig luft från vind.

Jag kommer att ställa dit en avfuktare eftersom fuktigheten är mellan 80-90% just nu. Vilken typ funkar bäst?

De har kommit lite "vitt ludd" på sponten.
 
Jag tror att man ökar risken att dra in luft från bostaden om man skapar undertryck på vinden.
 
1. Fixa ventilationen på vinden direkt. Ta upp ordentligt med öppningar.
Hur kan det bli så fuktigt på vinden? Kommer kondensen från bostaden?
2. Tryck inte ut varm och fuktig luft direkt i skorstenen. Kondensen hamnar i fogarna och skorstenen frostsprängs då det blir kallt.
 
Nej, det är inte bra att skapa undertryck på vinden. Om man använder avfuktare behövs ingen ventilation, den får bara jobba extra mycket om man ventilerar och även värmeförlusterna blir ju större. Fast det gäller ju då att den är driftsäker.
Hans
 
Tack för era svar!

1. Kondensen kommer helt klart från bostaden. De finns ett runt fönster på ca 35cm diameter på varje gavel vid golvhöjd. Skall dessa stå öppna tycker du?

2. Den här lösningen har varit sen jag flyttade in. Men jag satte in kanalfläkt för att skapa undertryck i bostaden. Skall jag ha ett eget utblås för den här kanalen.

Jag kommer köpa en avfuktare och skall jag då stänga igen förnsterna?

Juhani
 
Om du ska köra med afvuktare, ska du ha det så tätt som möjligt. Annars kommer du att drar fukten ur uteluften, och det kan man håla på med länge....

Om du fixar ordenlig med ventilation inomhus, borde du inte behöva en afvuktare på vinden...
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.