Hejsan,
Sådde för 2 veckor sen en gräsmatta (75kvm), som har tagit sig strålande, men bara partiellt, lustigt nog. Jag tror jag gör allting (?) rätt efterssom mattan är 6-7 cm över 60% av ytan, men på resten av jorden ser jag ingenting alls.

Vid närmare inspektion ser jag att att myrorna har borrat sig ner (upp). Kan det vara så att myrorna förstör för de små gräsrötterna så att de inte tar sig?

Eller kan det vara så att jag helt enkelt bara är otålig?

Är det en dålig idé att slänga på lite myrgift i jorden, eller är det för tidigt?

Tacksam för idéer, är själv inte erfaren. :surprised:
/Michael Ljunggren
 
Myrorna förstör knappast gräset på något sätt, och definitivt inte på några större områden. Tvärt om så äter ju myrorna en massa ansdra insekter, som annars skulle kunna äta gräsfrön och gräsrötter.
 
Är det glest eller absolut ingenting på vissa ställen?
Vi sådde en ny gräsmatta i våras, och den var väldigt gles på vissa ställen och betydligt tätare på andra. Och så var det ett par månader innan den tagit sig ordentligt. Och enligt han vi fick gräsfröna av (han jobbar med att anlägga golfbanor, så han har ju sått ett par kvm om man säger så) sa att det var bara att luta sig tillbaka och ta det lugnt. Enligt honom så berodde det på att iaf den blandningen vi använde var en mix av 9 olika fröer, och det tog olika lång tid för dom olika fröerna att ta sig och börja gro.
Och nu har vi en fin och grön gräsmatta, dock fortfarande lite smågles på vissa ställen. Men det kommer att täta till sig.

Och du har ju gynnsammare förhållande än vad vi hade eftersom vi sådde i början av april. Och det är ju bättre att så vid denna tiden på året.

Så jag skulle tro att det bara är du som är otålig:) Och jag känner igen det!
 
Hassenisse skrev:
Är det glest eller absolut ingenting på vissa ställen?
Ett tag var det inte ett strå på de kala fläckarna, men nu kan jag se att det åtminstone är ett par strån per kvadratdecimeter.

Hassenisse skrev:
Så jag skulle tro att det bara är du som är otålig:) Och jag känner igen det!
Otåligt - helt klart. Dock lite fundersam att det blev så markant olika över hela mattan. Om det vuxit sig tjockt på ett ställe så borde det väl vara lika tjockt överallt?

Nja, det kanske var hårdare packat på dessa ställen?
 
Hur som helst så är mattan ganska fin nu. Jag har förhoppningar att den kommer att ta sig bra tillslut.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.