Hej,

tänkte höra med expertisen om det är (praktiskt) möjligt att från övre våningen borra hål genom tak/golv (beroende på vilket håll man ser det från...) och gå ner inuti väggen för att sedan ta en rotdosa och koppla. Jag skall installera mitt cat6 nätverk och vill gärna ha de inuti vägg om möjligt.

Är det någon som testat och fått det att fungera och fortfarande har håret kvar?

Yamma
 
Det är nog möjligt, men du måste ha lite tur tror jag. Risken finns att du stöter på något på vägen ner, t ex reglar. Det blir ju enklare om du kan öppna väggen på ena sidan (men det är väl inte att tänka på).
 
Jag har mycket hår kvar och har installerat en del rör och dosor i befintliga väggar och det var före tiden med slang och ROTdosor. Har till och med fått in centraldammsugare utan att riva så mycket men fick göra en hålsåg som var 60 cm lång, så allt går med lite klurighet.

Prototypen
 
I teorin går det säkert, men i praktiken...

I bostadrättsförenineg jag var orf. i för många år sedan var t ett gäng som skulle installera kabelTV. Dom hade en borrteknik som var klart avundsvärd. De klarade att borra ett hål precis i hörnet mellan vägg och golv, och komma ut precis i mostvarande hörn mellan vägg och tak på våningen under.

Efterssom ju borrmaskinen tar lite plats så kan man ju inte sätta en borr aldeles i hörnet och borrra rakt ner. Det de gjorde var att vinkla maskinen i 15-20 grader eller så in mot väggen, när de kommit en bit på väg så vinklade de upp maskinen så att den låg kloss mot väggen, då böjer borren av inne i borrhålet trots att den då kommit in kanske 20 cm. Och de kunde få ett krokigt hål som alltså kom ut på exakt rätt ställe på våningen under.
 
Riktigt kul blir det då man försöker sig på att borra mellan våningar i gamla hus där väggarna ofta är grövre ju längre ner i huset man kommer.
 
hempularen skrev:
I teorin går det säkert, men i praktiken...

I bostadrättsförenineg jag var orf. i för många år sedan var t ett gäng som skulle installera kabelTV. Dom hade en borrteknik som var klart avundsvärd. De klarade att borra ett hål precis i hörnet mellan vägg och golv, och komma ut precis i mostvarande hörn mellan vägg och tak på våningen under.

Hmmm, mycket avundsvärd teknik.

För egen del så kan jag borra från nedre våningen och upp i kattvinden vilket gör det betydligt enklare då det inte är hela världen var borren dyker upp. Lutar nog åt att jag gör så i alla fall och sedan får jag väl fräsa plats i listen eller något liknande så blir det nog hyfsat ok i alla fall. Nätverket skall ner till arbetsrummet så jag får nog acceptera en lite enklare lösning (i de andra rummen kan jag använda befintliga dubbla vp-rör till tv:n och dra nätverk + koax där).

Tack för synpunkterna.

Yamma
 
snuttjulle skrev:
Riktigt kul blir det då man försöker sig på att borra mellan våningar i gamla hus där väggarna ofta är grövre ju längre ner i huset man kommer.
Lite OT.
Ja, verkligen något som man lätt glömmer bort. Fast man försöker vara seriös och mäta. Skulle borra upp en utpkabel in under en köksinredning. Mätte och tog till lite så att jag skulle vara på den säkra sidan, men hade inte en tanke på att väggarna var grövre i källaren...
Fast jag hade tur, kom 2mm innanför den löstagbara sockeln. Kunnde lika gärna ha hamnat mitt ute på köksgolvet. Gick och köpte en lott efter det.
 
FlyFear: Och nu sätts det in 25 tkr på kontot varje månad i 10 år?
 
Nej, om det vore så väl.... Får nöja mig med lönen.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.