Tjenare,

Ville bara dubbelkolla med någon som har stenkoll, visst kan jag inte sätta in en dimmer (plejd) i denna då det saknas nolla?
Huset är från 68a och på övervåningen är det en regnbåge av färger i väggarna. Vilket skapar en viss osäkerhet.

Tanken är såklart att dra om allt när tid finnes
Tacksam för svar:)
 
  • En hand håller en gammal ljusomkopplare utan synlig nollledare i ett hus från 1968.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Eldosa med gamla elektriska ledningar och strömbrytare, saknar synlig nolla, möjlig dimmerinstallation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Är inte den svarta som passerar dosan nolla?
Annars kanske dimmerpucken kan sättas uppe vid lampan om det är enklare att dra fast fas dit, eller i en dosa på vägen där det finns både nolla, fas och tändtråd?
 
  • Gilla
hempularen
  • Laddar…
Eller så sätter man pucken i kopplingsdosan som med 96% säkerhet sitter rakt över brytare och 20 cm från tak ;)
 
Det var väl det jag skrev, men utan några utfästelser om vart dosan är placerad... ;)
 
E elmont skrev:
Eller så sätter man pucken i kopplingsdosan som med 96% säkerhet sitter rakt över brytare och 20 cm från tak ;)
det finns ingen dosa uppe på väggen i det rummet tyvärr. Finns tre vägguttag, ett uttag för taklampa och strömbrytaren på bild. Inga andra dosor
 
Vad är den svarta kabeln för nåt då?
 
Den går från vägguttaget, bör gå till en av kopplingsdosorna i ett av de andra rummen på övervåningen.
 
Eftersom den passerar dosan så antar jag att det är samma grupp som lampan? I så fall kan du ju nalla nollan därifrån.
 
  • Gilla
hempularen och 1 till
  • Laddar…
J Jotre skrev:
det finns ingen dosa uppe på väggen i det rummet tyvärr. Finns tre vägguttag, ett uttag för taklampa och strömbrytaren på bild. Inga andra dosor
Eftersom du har fyra trådar som går upp i samma rör tror jag att den svarta och vita som går nedåt är fas och nolla, dom två som går till brytaren är grön tändtråd och vit fas som kommer från en (övertappetserad?) dosa uppe vid taket. Har du ett lamputlopp i taket har du även en dosa på väggen uppe på väggen. Har du en takdosa kan du vara utan kopplingsdosa på väggen.
Vid den tid som din installation utfördes så var det mycket vanligt med en dosa ca 20 cm från tak mitt ovanför brytaren.
 
Tapeten är borttagen och ingen dosa på hela väggen.
Det finns en dosa vid den gula markeringen
Men det är bara telefonkablar
 
  • Vägg med borttagen tapet och synlig eldosa markerad med gult, samt en telefonkabelsdosa.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ritning av en våning med markerad dosa vid gula pilen, och dimensioner för varje rum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
J Jotre skrev:
Tapeten är borttagen och ingen dosa på hela väggen.
Det finns en dosa vid den gula markeringen
Men det är bara telefonkablar
Kopplingadosan sitter inte på motsatt sida väggen då?
 
Mikael_L
E elmont skrev:
Eller så sätter man pucken i kopplingsdosan som med 96% säkerhet sitter rakt över brytare och 20 cm från tak ;)
1968 hade man väl gått över till att mest använda takdosorna som kopplingsdosor?

I så fall finns allt i takdosan.

Fast skulle det vara endast ett rörutlopp i taket så är det ju inte så.
Då kan dosan finnas där elmont föreslår men på andra sidan av väggen, och annars i "närheten", och då börjar den roliga jakten på den försvunna dosan.
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
1968 hade man väl gått över till att mest använda takdosorna som kopplingsdosor?

I så fall finns allt i takdosan.

Fast skulle det vara endast ett rörutlopp i taket så är det ju inte så.
Då kan dosan finnas där elmont föreslår men på andra sidan av väggen, och annars i "närheten", och då börjar den roliga jakten på den försvunna dosan.
Nu när jag satt mig ner och förflyttat mig bakåt till den tid all startade (i alla fall för mig) börjar så sakteliga en bild att träda fram. Den säger att oftast så kopplades det i takdosorna men att även kopplingsdosor var rätt vanliga, betydligt vanligare än i dag. Så troligen har du helt rätt i att allt är kopplat i takdosan.
Men det ser man ju lätt genom att titta uppåt.
 
  • Gilla
Leif i Skåne
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.